Abstract
Art Courses passed a process in which amendment of name and content, and besides course hours was made according to conditions of Turkey and changing education paradigms especially with education reforms started with II. Constitutional Monarchy until early of 21st century in Turkey.
The purpose of this study is to display the evolution which the course evolved and evolving on the scale of course hours touching briefly to the names and contents of the art courses in primary and secondary education from past to present. By this way, it is believed that requirements, necessities and obligations will be recalled in a stressed form.
Literature review has been made in this study and the study has been prepared according to the general reviewing model. The acquired data has been reorganized in tabular.
Key Words: Art, Painting, Painting-Craft, Art Education, Visual Arts Education.
Öz
Sanat dersleri, Türkiye'de özellikle II. Meşrutiyet ile başlayan eğitim reformuyla birlikte, 21. yüzyıl başlarına kadar Türkiye şartlarına ve değişen eğitim paradigmalarına göre isim ve içerik değişikliklerine ek olarak ders saatlerinde de değişikliğe gidildiği bir süreci yaşamıştır.
Bu çalışmanın amacı, geçmişten bugüne sanat derslerinin ilköğretim ve ortaöğretimdeki ders adı ve içeriklerine kısaca değinerek ders saati ölçeğinde dersin geçirdiği ve geçirmekte olduğu evrimi gözler önüne sermektir. Bu yolla, sanat eğitimindeki gereklilikler, ihtiyaçlar ve mecburiyetlerin vurgulu bir şekilde anımsanacağına inanılmaktadır.
Bu çalışmada literatür taraması yapılmış ve çalışma genel tarama modeline göre hazırlanmıştır. Elde edilen veriler tablolar hâlinde yeniden düzenlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Sanat, Resim, Resim-İş, Sanat Eğitimi, Görsel Sanatlar Eğitimi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2012 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 39 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.