Abstract
In recent days violence has become a subject that occupied us with all aspects of fulfilling our responsibilities in terms of both the media and the public. Generally in society violence was perceived as a minor problem in recent years but the changing face of violence, now both parents, educators also big part of community worry about this. In this study violence in primary schools is investigated. The purpose of this research is to present the primary school teachers' views of violence in schools. For this purpose, in the research, qualitative research methods were used and semi-structured interviews were conducted with 20 teachers who work in the city center Eskişehir primary schools. According to the result of the research, teachers defined violence as physical violence, verbal violence and psychological violence. Unlike the violence definitions' of teachers, they indicated school violence such as damage to possessions of the school and expressed opinions about institutional violence. They express types of violent behavior at school as fighting, threatening and swearing and violence is seen more often in the 7th stated students between students in classes. Also teachers often consider the causes of the violence in schools due to reasons coming from the family.
Key Words: Violence, school violence, primary school.
Şiddet konusu tüm boyutları ile son günlerde hem medyayı hem de toplumsal sorumluluklarımızı yerine getirme açısından kişileri meşgul eden bir konu haline geldi. Şiddet toplumda genel olarak küçük bir sorun olarak algılanırken son dönemlerde şiddetin değişen yüzü, artık hem anne-babaları hem eğitimcileri hem de toplumun genelini kaygılandıracak bir boyuta ulaştı. Bu araştırmada ilköğretim okullarındaki şiddet kavramı irdelenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın amacı; ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okuldaki şiddet üzerine ilgili görüşlerini ortaya koymaktır. Bu amaçla araştırma, nitel araştırma yöntemleri benimsenerek desenlenmiş ve Eskişehir il merkezinde bulunan ilköğretim okullarında görev yapan 20 öğretmenle yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmenler şiddeti fiziksel şiddet, sözel şiddet, psikolojik şiddet şeklinde tanımlamışlardır. Okulda şiddet deyince, öğretmenlerin şiddet tanımlarından farklı olarak okul eşyalarına zarar verme gibi olan kurumsal şiddette görüşler arasında belirtilmiştir. Okulda yaşanan şiddet davranışlarının türlerini ise kavga, tehdit ve küfür olarak ifade ederken, şiddet olaylarının en fazla 7. sınıflarda öğrenci-öğrenci arasında yaşandığını belirtmişlerdir. Ayrıca okulda yaşanan şiddet olaylarının nedenlerini çoğunlukla aileden kaynaklanan sebeplere bağlamaktadırlar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2012 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 40 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.