Abstract
The goal of this study is to examine the concept of professional ethics and its reflection in the tourism sector. Another purpose of this study is to find out whether monetary phenomenon is effective over the professional ethics value or not.
Descriptive research method was applied. The research aims to make a subject study and to present the current status by defining employees attitude to money in hotel businesses in terms of professional ethics value, about the status of this problem, variables and relation between variables. 445 hotel employees in 19 five star hotels in Antalya were the interviewed. Questionnaire technique was used as a data collection technique. The questionnaire consisted of three parts; the first section was demographic variables. The second section was money attitude scale. The third section was professional ethics values scale.
Some statistical analysis made to data in the result of research. four different types of analysis was formed: frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, correlation analysis. Correlation analysis has shown that a negative result between the attitude to money with professional ethics values of employees in the hotel businesses.
Key Words: Ethics, Professional Ethics, Hotel Businesses, Tourism Ethics, Attitude To Money.
Öz
Bu çalışmanın amacı; mesleki etik kavramını turizm sektöründe inceleyerek bu kavramın sektördeki yansımalarının görülmesi ve mesleki etik kavramı üzerinde para olgusunun etkili olup olmadığının araştırılmasıdır.
Betimsel araştırma yöntemi kullanılan bu çalışmada amaç, otel işletmelerinde çalışanların paraya olan tutumlarının mesleki etik değerler açısından incelenmesi ile ilgili durumları, değişkenleri ve değişkenler arasındaki ilişkileri tanımlayarak mevcut durumu araştırmak ve ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini 19 adet 5 yıldızlı otel işletmesinde çalışan 445 adet işgören oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama tekniği olarak anket tekniği kullanılmıştır. Anket formu üç bölümden oluşmaktadır: Birinci bölümde katılımcıların demografik özellikleri, ikinci bölümde katılımcıların paraya olan tutumları, üçüncü bölümde ise katılımcıların mesleki etik değerler konusundaki değerlendirmeleri yer almaktadır.
Araştırma sonucu elde edilen veriler istatistiksel analizlere tabi tutulmuştur. Bu analizler frekans dağılımı, güvenilirlik analizi, faktör analizi ve korelasyon analizidir. Korelasyon analizi sonucunda otel işletmelerinde çalışanların paraya olan tutumları ile mesleki etik değerleri arasında negatif yönlü yüksek bir ilişki olduğu bulgulanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Etik, Mesleki Etik, Otel İşletmeleri, Turizm Etiği, Paraya Olan Tutum.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2012 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 40 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.