Abstract
The aim of this research is to determine the level of 8th grade students' ability to use correctly the most commonly used punctuationmarks.. The research is aimed at presenting detailed results on the usage of seven punctuation marks(full stop, colon, triple dot, semi colon, comma, question mark, exclamation mark).
The research is limited to 208 8th grade students attending a school in Aksaray in 2011-2012 academic year, seven punctuation marks and 20 rules concerning these seven punctuation. In this research, screening method was used. Four different tests were applied to determine the success level of 8th grade students' ability to use punctuation. The data gathered from this research was analyzed with descriptive statistics and independent tests by using SPSS 15.0.
According to the results of those four different tests, the test that students succeed most is multiple choice and the test they succeed least is dictation. Girls showed a better usage of punctuation rules rather than boys. The students attending a course are more successful than those who do not attend. The punctuation that students succeed in using most is the question mark, and the one they succeed least is the semi colon. Whether students learn how to use punctuation correctly or not should be checked with different techniques and the function of punctuation should be taught with appropriate techniques.
Key Words: Teaching Turkish, punctuation rules, punctuation.
Öz
Bu çalışmanın amacı sekizinci sınıf öğrencilerinin sık kullanılan noktalama işaretlerini doğru uygulayabilme düzeyini belirlemektir. Çalışma yedi noktalama işaretinin (nokta, iki nokta, üç nokta, noktalı virgül, virgül, soru işareti, ünlem) uygulanmasıyla ilgili ayrıntılı sonuçlar sunmaya yöneliktir.
Araştırma, 2010-2011 eğitim öğretim yılında Aksaray'da öğrenim gören 208 sekizinci sınıf öğrencisi, yedi noktalama işareti ve bu işaretlerle ilgili toplam yirmi kural ile sınırlıdır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Sekizinci sınıf öğrencilerinin noktalama işaretlerini uygulayabilmede başarı düzeyini belirlemek için araç olarak dört farklı test kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, SPSS 15.0 kullanılarak betimsel istatistik analizi ve bağımsız t-testi ile çözümlenmiştir.
Dört farklı testten oluşan araştırma sonuçlarına göre doğru cevapların en fazla olduğu test çoktan seçmeli, en az olduğu ise dikte uygulamasıdır. Kız öğrenciler, erkeklere göre daha fazla doğru cevap vermiştir. Dershaneye giden öğrenciler, dershaneye gitmeyen öğrencilere göre daha fazla doğru cevap vermiştir. Öğrencilerin uygulamada en fazla doğru cevap verdikleri işaret soru işareti, en az doğru cevap verdikleri işaret ise noktalı virgüldür. Öğrencilerin noktalama işaretlerini doğru öğrenip öğrenmedikleri farklı tekniklerle denetlenmeli ve uygun teknikler seçilerek işaretlerin işlevleri kavratılmalıdır.
Anahtar Kelimeler: Türkçe öğretimi, noktalama kuralları, noktalama işaretleri.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2012 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 42 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.