Abstract
The aim of this study is to determine the needs of class teachers working at elementary schools. The study was conducted at 15 elementary schools that are subordinate to the Ministry of National Education in the city center of Ankara, during the fall term of 2008-2009 School Year. The application was performed with a total of 90 teachers. In the study, "the survey for the determination of the in-service educational needs of class teachers working at elementary schools", which was developed by the researchers, was used as the data collection tool. The most important finding of the study is that class teachers find it necessary to receive in-service training, in order to harmonize with scientific, technological and social changes, attain the knowledge, skills and behaviors that are required by the innovations and developments in the field of education and to develop themselves. As a consequence, it was determined that the needs of in-service education are prior on the subjects of respectively; attention deficit, learning disability, hyperactivity and educational technology (educational usage of computer etc.).
Key Words: Inservice education, the needs inservice education, elementary school, class teachers.
Öz
Bu araştırmanın amacı ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesidir. Çalışma 2008-2009 eğitim ve öğretim yılı güz döneminde Ankara il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 15 ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Uygulama toplam 90 öğretmen ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen "İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi anketi" kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda ortaya çıkan en önemli bulgu sınıf öğretmenlerinin bilimsel, teknolojik ve toplumsal değişmelere uyum sağlayabilmek, eğitim alanındaki yenilik ve gelişmelerin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları kazanabilmek, kendilerini geliştirebilmek için hizmet içinde eğitilmeyi gerekli görmeleridir. Sonuç olarak sırasıyla, dikkat eksikliği, öğrenme güçlüğü, hiperaktivite eğitim teknolojisi (bilgisayarı öğretim amaçlı kullanma vd.) konularında hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının öncelikli olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Hizmetiçi Eğitim, Hizmetiçi Eğitimin İhtiyaçları, İlköğretim Okulları, Sınıf Öğretmenleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2012 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 42 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.