Abstract
The aim of this research is to determine the opinions of the pre-service physics teacher on the usage of tools of physics laboratory and to determine the ability of them to design an experiments. The results of research which is made by using the method of qualitative data gathering have shown that the pre-service physics teachers saw themselves inadequate when using the tools such as micrometers, sliding calipers and plumb rule. Moreover, it was determined that they saw themselves never enough to use tools such as soldering iron and soldering. In addition, in the stage of theoretically design of an experiment was determined that the concepts and the formulations were not understood preciselz by the pre-service physics teachers. At the end of the study, reasons of these problems were discussed and solutions were proposed.
Key Words: Pre-service physics teachers, Laboratory tools and devices, Experimental design.
Bu araştırmanın amacı, fizik öğretmen adaylarının fizik laboratuarlarındaki araç-gereç kullanımı hakkındaki görüşlerinin ve öğretmen adaylarının bir deneyi kuramsal olarak tasarlamadaki yeterliliklerinin belirlenmesidir. Nitel veri toplama yöntemine göre yapılan bu araştırmanın sonuçlarına göre fizik öğretmen adaylarının mikrometre, sürgülü kompas ve su terazisi gibi araç gereçlerde kendilerini yetersiz gördükleri, havya ve lehim gibi araç-gereçlerde ise kendilerini hiç yeterli bulmadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca kuramsal olarak deney tasarlama aşamasında, öğretmen adaylarının deneylerle ilgili kavramları ve ilgili bağıntıları tam bilmediği belirlenmiştir. Çalışmanın sonunda, bu sorunların nedenleri tartışılmış ve çözüm önerileri getirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Fizik öğretmen adayları, Laboratuar araç-gereçleri, Deney tasarlama.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2012 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 42 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.