Abstract
The aim of this study is to investigate perceptions of high school students who come from rural areas and stay in a secondary school pension about teacher-student relationship on authoritarian, democratic, and idle dimensions. Research was carried out on a sample of 436 students. At the end of the research, it is found that students' perceptions of authoritarian, democratic and idle dimensions of the relationship are generally at mean level. It is also found that there is not a significant difference according to sex/gender perceptions on democratic dimension of the relationship but perceptions of male students on authoritarian and idle dimensions of the relationship are higher than female students. On the other hand according to the class variable and on authoritarian dimension of the relationship perception of 9th grade students are lower than 10th, 11th, and 12th grade students, on democratic dimension of the relationship, the perceptions of 11th grade students are lower than 9th and 10th grade students; on idle dimension of the relationship the perceptions of 9th grade students are lower than 10th, 11th and 12th grade students; also 10th grade students' perceptions are found lower than 11th grade students. According to the type of enrolled school it is also found that on the authoritarian dimension of the relationship, the perceptions of Science High School students are higher than Technical and Vocational High School, on the democratic dimension of the relationship, the perceptions of Anatolian and General High School students are higher than Science High School, the perceptions of Technical and Vocational high school students are higher than Science, General and Anatolian High School students. Finally, on idle dimension of the relationship, the perceptions of Technical and Vocational High School students' are found lower than Science and General high school students.
Key Words: Boarding schools, Secondary School Students, Teacher-student Relationship
Öz
Bu araştırmanın amacı, kırsaldan gelip ortaöğretim pansiyonlarında kalan lise öğrencilerinin öğretmen-öğrenci ilişkisine yönelik görüşlerini otoriter, demokratik ve başıboş ilişki boyutlarında incelemektir. Araştırma 436 kişiden oluşan bir örneklem üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonunda, otoriter, demokratik ve başıboş ilişki boyutlarındaki öğrenci algılarının genel olarak orta derecede olduğu; demokratik ilişki boyutunda cinsiyete göre anlamlı fark olmadığı, otoriter ve başıboş ilişki boyutlarında erkek öğrencilere ilişkin algının ise, kız öğrencilere oranla daha yüksek olduğu görülmüştür. Diğer yandan sınıf değişkenine göre, otoriter ilişki boyutunda 9. sınıf öğrencilerine ilişkin algının, 10. sınıf, 11. sınıf ve 12. sınıfta olanlara; demokratik ilişki boyutunda 11. sınıf öğrencilerine ilişkin algının, 9. sınıf ve 10. sınıfta olanlara; başıboş ilişki boyunda 9. sınıf öğrencilerine ilişkin algının, 10. sınıf, 11. sınıf ve 12. sınıfta olanlara, ayrıca 10. sınıfta olanların algılarının, 11. sınıfta olanlara oranla daha düşük olduğu saptanmıştır. Devam edilen okul türüne göre, otoriter ilişki boyutunda Fen Lisesi öğrencilerine ilişkin algının, Teknik ve Mesleki Lisede olanlara; demokratik ilişki boyutunda, Anadolu Lisesi ve Genel Lise öğrencilerine ilişkin algının, Fen Lisesindeki öğrencilere, Teknik ve Mesleki Lisedeki öğrencilere ilişkin algının, Anadolu Lisesi, Genel Lise ve Fen Lisesinde olanlara oranla daha yüksek olduğu görülmüştür. Son olarak başıboş ilişki boyutunda ise, Teknik ve Mesleki Lise öğrencilerine ilişkin algının, Fen Lisesi ve Genel Lisede olanlara oranla daha düşük olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Lise öğrencileri, Ortaöğretim pansiyonları, öğretmen-öğrenci ilişkisi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2012 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 42 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.