Abstract
Dominant chord's fifth may be substituted by the sixth. In such a case, dominant chord's sixth is defined as non-harmonic tone in most of the national and international literature. However, both of the harmonic analysis and harmonization are required to consider this sound group as an independent dominant chord. Because mostly dominant's sixth is not possible to define as non-harmonic tone. Moreover, considering this sound group as independent dominant chord also increase the harmonic opportunity.
Key Words: Dominant chords with sixth, leading-tone seventh chord with fourth.
Yerli ve yabancı birçok kaynakta dominantın beşlisi yerine tınlayan altılı sesi akora yabancı ses olarak tanımlanmaktadır. Oysa, gerek armonik analiz gerekse armonizasyon bu ses kümesinin bağımsız bir dominant fonksiyonu olarak kullanımını zorunlu kılmaktadır. Çünkü dominantın beşlisi yerine tınlayan altılı sesini dominant fonksiyonuna yabancı ses olarak tanımlamak her zaman mümkün değildir. Ayrıca, bu ses kümesine bağımsız bir dominant işlevi yüklemek armonik olanakları da büyük ölçüde artırmaktadır.
Anahtar kelimeler: Ekaltılı dominant akorları, ekdörtlü yedinci derece yedili akorlar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2012 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 42 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.