Abstract
Main purpose of this study is to find out the perceptions of academics at universities about change and innovation. The population of the study is 843 academicians who work at educational faculties of some state universities in İstanbul. (Marmara University, Boğaziçi University and İstanbul University). The sampling of the study is 196 academicians chosen randomly. The study has been conducted quantitively and the data has been gathered by means of a 30-item-scale that had been developed by the researchers themselves. The Cronbach Alpha reliability coefficient of the scale is .87. The data was analyzed with percentage, frequency, arithmetic mean, t test and one way variant analysis. According to the results of the study the perceptions of academics about change and innovation was found at medium level at higher education institutions. There are meaningful differences between the perceptions of academics according to variations of age, experience and education as well.
Key Words: Higher education, academicians, change, innovation
Öz
Araştırmanın amacı, yükseköğretim örgütlerinde değişim ve yenileşmeye ilişkin öğretim elemanlarının akademik algılarının ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmanın evrenini İstanbul ilinde bulunan devlet üniversitelerindeki (Marmara, Boğaziçi ve İstanbul Üniversitesi) eğitim fakültelerinde çalışan 843 öğretim elemanı oluştururken, örneklemini ise evrenden "oransız eleman örnekleme" yöntemi ile seçilen 196 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırma nicel olarak yürütülmüş, veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen 30 maddelik bir ölçekle toplanmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı ,87 olarak hesaplanmıştır. Ölçekle elde edilen veriler, yüzde, frekans, ortalama, t testi ve tek yönlü varyans analizi ile çözümlenmiştir. Öğretim elemanlarının akademik algıları, yükseköğretim örgütlerinin "orta düzeyde" değişim ve yenileşme ihtiyacı içerisinde oldukları yönünde olmuştur. Öğretim elemanlarının algılarında cinsiyet, yaş, kıdem ve eğitim durumu değişkenine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Yükseköğretim, öğretim elemanı, değişim, yenileşme
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2013 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 43 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.