Abstract
The textbooks are the books which are used in a course and that coursewhich form the concept of the lesson to develop the concept of books that formed the basis to understand. This is one of the books in the social studies textbook. Prepared in accordance with the social studies lesson for the design of wide-area subject of the discipline in many of harboring a textbook prepared for this course is intended for the design of a wide area.
The purpose of this research is , - according to teachers who teach social studies in primary education (4-7) in social studies textbooks- to determine their views on issues of geography. In this context, the central districts of Diyarbakir a group of 50 social studies teachers were interviewed in the central districts of Diyarbakir.who teach social studies participants were 50 people. Data were collected by a questionnaire developed by the researchers where created an open-ended questions were used. Technique was used for data analysis, descriptive analysis of qualitative research approaches. Research findings are themed, frequencies whether the student teachers views were direct quotations. The research findings discussed and recommendations are presented.
Key Words: Social Studies, Geography, Teacher, Course book, Subject
Öz
Ders kitabı kavramı bir derste kullanılan ve o dersin geliştirilmesine temel oluşturan kitaplar anlaşılır. Bu kitaplardan biri de sosyal bilgiler ders kitabıdır. Sosyal bilgiler dersi geniş alan tasarımına uygun bir şekilde hazırlandığından dolayı birçok disipline ait konuyu içerisinde barındırdığından bu derse yönelik olarak hazırlanan ders kitabı da geniş alan tasarımına yönelik olarak hazırlanmıştır.
Bu araştırmada ilköğretim (4-7) sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan coğrafya konuları hakkında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Diyarbakır merkez ilçelerinde görev yapan 50 öğretmen grubu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu sorulardan oluşturulmuş anket formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde nitel araştırma yaklaşımlarından betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulguları temalaştırılarak, frekanslar verilip, öğretmen adaylarının görüşlerinden doğrudan alıntılar yapılmıştır. Araştırma bulguları tartışılarak öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Coğrafya, Öğretmen, Ders kitabı, Konu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2013 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 45 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.