BibTex RIS Cite

STUDYING SKILLS' EFFECTS ON SECOND LEVEL PRIMARY SCHOOL STUDENTS' ACADEMIC SUCCESS

Year 2013, Volume: 12 Issue: 47, - , 01.03.2013

Abstract

Abstract
The main purpose of this research is to determine the effects of studying skills o on academic success of the students and retention of the knowledge. This research was designed in true experimental model. The data which was used in this research was collected by the multiple choice test which was developped by the researchers. The treatment and control group of this research consisted of forty students who were eight grades between the ages 13-15, in the school year 2009-2010 in the State Primary School in Arnavutköy - İstanbul. According to the result of the pre-tests and post-tests, between the treatment and control groups, there were not significant differences. Whereas the results of the retention test showed significant differences.
Key words: Study skills, Effective Learning, Academic Success

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2005). Etkili Öğrenme ve Öğretme (6. Baskı), Đzmir; Eğitim Dünyası Alkış Yayınları.
  • Best, J., W. & Kahn, J., V. (2006). Research in Education. Boston: Pearson Education Inc. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Anali El Kitabı Đstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Deryakulu, D. (2000). Sınıfta Demokrasi. Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Ekmekçi, Ö. (1994). Ways of Attaining Study Skills. Đstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Erden, M. & Akman, Y. (2004). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (1993). How to Design and Evaluate Research in Education. Singopore: McGraw-Hill.
  • Kurt Bacanlı, C., Sayıner, Đ., Sarandal, M., Çoban, Ö., Buldur, P. Ü. ve Tekir, S. (2008), Spot on Grade 8: Student’s Book, Đstanbul: Feza Gazetecilik A.Ş.
  • Kurt Bacanlı, C., Sayıner, Đ., Sarandal, M., Çoban, Ö., Buldur, P. Ü. ve Tekir, S. (2008), Spot on Grade 8: Teacher’s Book, Đstanbul: Feza Gazetecilik A.Ş.
  • Kurt Bacanlı, C., Sayıner, Đ., Sarandal, M., Çoban, Ö., Buldur, P. Ü. ve Tekir, S. (2008), Spot on Grade 8: Work Book, Đstanbul: Feza Gazetecilik A.Ş
  • Kutlu, O. ve Bozkurt, M. C. (2007), Okulda ve Sınavlarda Adım Adım Başarı, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Luckie, W.R.; Smethurst , W.(1998). Study Power,, Study Skills to Đmprove Your Learning and Your Ggrades. Cambridge, Massachuetts: Brookline Boks.
  • Pauk, W. (2001). How to Study College. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Saban, A. (2005). Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın.
  • Schmeck, R. R. (1988), Learning Strategies and Learning Styles, New York, London: Plenum Press.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Ankara: Gazi.
  • Wong, Linda. (2006). Essential Study skills. Boston: Houghton Mifflin Company.

DERS ÇALIŞMA BECERİLERİ EĞİTİMİNİN İNGİLİZCE DERSİ AKADEMİK BAŞARISINA VE KALICILIĞINA ETKİSİ

Year 2013, Volume: 12 Issue: 47, - , 01.03.2013

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, ilköğretim 2. Kademe İngilizce dersi ile birlikte verilen ders çalışma becerileri eğitiminin öğrenci başarısına ve bilgilerin kalıcılığına etkisini incelemektir. Çalışma grubunu, İstanbul ili Arnavutköy ilçesinde bulunan resmi bir İlköğretim Okulunun, 2009-2010 eğitim öğretim yılındaki iki şubesi 13-15 yaş arası 40 öğrencisi oluşturmaktadır. Kalıcılık testi analiz sonuçlarına göre ders çalışma becerileri eğitiminin öğrenci başarısını arttırdığı ve öğrenmede kalıcılık sağladığı tespit edilmiştir. Araştırma deneysel modeldedir. Araştırmada kullanılan veriler araştırmacı tarafından geliştirilen ön test, son test ve kalıcılık testi aracılığıyla toplanmıştır. Hazırlanan testler öğrencilere deney öncesi ve sonrası uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı kullanılarak incelenmiş ancova ve t- testi verileri ile sınanmıştır.

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2005). Etkili Öğrenme ve Öğretme (6. Baskı), Đzmir; Eğitim Dünyası Alkış Yayınları.
  • Best, J., W. & Kahn, J., V. (2006). Research in Education. Boston: Pearson Education Inc. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Anali El Kitabı Đstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Deryakulu, D. (2000). Sınıfta Demokrasi. Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Ekmekçi, Ö. (1994). Ways of Attaining Study Skills. Đstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Erden, M. & Akman, Y. (2004). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (1993). How to Design and Evaluate Research in Education. Singopore: McGraw-Hill.
  • Kurt Bacanlı, C., Sayıner, Đ., Sarandal, M., Çoban, Ö., Buldur, P. Ü. ve Tekir, S. (2008), Spot on Grade 8: Student’s Book, Đstanbul: Feza Gazetecilik A.Ş.
  • Kurt Bacanlı, C., Sayıner, Đ., Sarandal, M., Çoban, Ö., Buldur, P. Ü. ve Tekir, S. (2008), Spot on Grade 8: Teacher’s Book, Đstanbul: Feza Gazetecilik A.Ş.
  • Kurt Bacanlı, C., Sayıner, Đ., Sarandal, M., Çoban, Ö., Buldur, P. Ü. ve Tekir, S. (2008), Spot on Grade 8: Work Book, Đstanbul: Feza Gazetecilik A.Ş
  • Kutlu, O. ve Bozkurt, M. C. (2007), Okulda ve Sınavlarda Adım Adım Başarı, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Luckie, W.R.; Smethurst , W.(1998). Study Power,, Study Skills to Đmprove Your Learning and Your Ggrades. Cambridge, Massachuetts: Brookline Boks.
  • Pauk, W. (2001). How to Study College. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Saban, A. (2005). Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın.
  • Schmeck, R. R. (1988), Learning Strategies and Learning Styles, New York, London: Plenum Press.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Ankara: Gazi.
  • Wong, Linda. (2006). Essential Study skills. Boston: Houghton Mifflin Company.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mahmut Oğuz Kutlu This is me

Şadiye Korkmaz This is me

Publication Date March 1, 2013
Submission Date September 10, 2014
Published in Issue Year 2013 Volume: 12 Issue: 47

Cite

APA Kutlu, M. O., & Korkmaz, Ş. (2013). DERS ÇALIŞMA BECERİLERİ EĞİTİMİNİN İNGİLİZCE DERSİ AKADEMİK BAŞARISINA VE KALICILIĞINA ETKİSİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(47).

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.