Abstract
One of the most important variables of the education system is the teacher. The vocational skills and proficiencies that teachers have are likely to affect the learning-teaching procedure. For this reason, in addition to independent researchers and Board of Higher Education (YOK), Ministry of National Education (MEB) have also conducted various studies about the proficiencies that teachers must have. MEB defined the fields of special proficiencies in a study conducted in 2008. The education provided in the institutions that train teacher candidates is expected to fit the defined proficiencies. In this study it was analyzed to what extent the Classroom Teachers Special Fields of Proficiencies defined by YÖK and Classroom Teachers Special Field Proficiencies determined by MEBrespond to these criteria.. In this qualitative research, the consistency of course contents with proficiencies was analyzed by using document analysis and available/ absent technique. For the analysis and graphics, QSR Nvivo 10 qualitative data analysis package trial version was used. As a result of the study, it was found out that Classroom Teachers Special Fields of Proficiencies met the expectations of the course contents of Classroom Teaching Graduate Schools to a great extent (85 %).
Key Words: Teacher proficiencies, classroom teacher graduate programme, curriculum integration
Eğitim sisteminin en önemli değişkenlerinden birisi öğretmendir. Öğretmenin sahip olduğu mesleki beceri ve yeterliklerin öğrenme-öğretme sürecini etkilemesi olasıdır. Bu nedenle öğretmenlerin sahip olması gereken yeterlikler konusunda araştırmacılar ve YÖK'ün. yanı sıra MEB' tarafından farklı çalışmalar yapılmıştır. Milli eğitim Bakanlığı (MEB) 2008 yılında yaptığı çalışma ile sınıf öğretmenlerinin sahip olması gereken özel alan yeterliklerini belirlemiştir. Öğretmen yetiştiren kurumlarda sağlanan eğitimin de belirlenen yeterliklerle uyumlu olması beklenir. Bu araştırmada, Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenmiş olan Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı ders içeriklerinin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından oluşturulan Sınıf Öğretmeni Özel Alan Yeterliklerini hangi ölçüde karşılayabildiği incelenmiştir. Betimsel nitelikteki bu araştırmada, ders içeriklerinin yeterliklerle tutarlığı doküman incelemesi yöntemi,var veya yok tekniği kullanılarak incelenmiştir. Verilerin analizi ve grafikleştirme OCR Nvivo 10 nitel veri analiz paket programı deneme sürümü kullanılmıştır. Araştırma sonunda Sınıf Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri'nin, Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı ders içeriklerinde büyük ölçüde (%85 oranında) karşılandığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2013 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 47 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.