Abstract
In this study there has been a research on the usage of Facebook for the generation that was born between 1979 and 1989 which is called as Y Generation. In the first part of the study a conceptual research for the concept of Y generation was done and it the specifications of this generation through the light of the current researches done until now were shown. In the second part of the study there has been a research which gave reliable results on how the Y generation uses Facebook. On the research there has been also an evaluation on the idea of 'Facebook makes dependence' by the side of the Y generation and there has been found a result that Y generation doesn't full accept that Facebook makes dependence. In the final stage of the research there has been an evaluation for Y generation's use of Facebook according to age and sex and there has been a determination that this generation should be divided in to two subparts according to the technological and internet developments during their period.
Key Words: Y Generation, Facebook, Social Media, New Media
Bu çalışmada 1979 ile 1999 yılları arasında doğan ve Y kuşağı olarak adlandırılan yeni nesil gençlerin sosyal medya ağı Facebook'u kullanma alışkanlıkları üzerine bir araştırma yapılmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde kuşaklar ile ilgili kavramsal tarama yapılmış ve Y kuşağının özellikleri yapılan güncel saha araştırmalarına paralel olarak tanımlanmıştır. İkinci bölümde gelecekte dünyaya yön veren nesil olarak adlandırılan Y kuşağının Facebook'u kullanım biçimleri üzerine araştırma yapılmıştır. Güvenilir sonuçlar veren araştırmada Y kuşağının Facebook kullanma nedenleri araştırılmıştır. Araştırmada ayrıca Y kuşağının Facebook için iddia konusu olan 'bağımlılık yaratıyor' yargısına yönelik görüşleri değerlendirilmiş ve Y kuşağının bu yargıya cinsiyet ve yaşa göre yüzde yüz bir katılım sağlamadıkları tespit edilmiştir. Araştırmanın son bölümüne Y kuşağının Facebook adlı sosyal ağı kullanım biçimlerinin yaşa ve cinsiyete göre farklılıkları tespit edilmiş ve kuşak üyelerinin ait oldukları dönemde yaşanan teknolojik ve internet mecrasında yaşanan gelişmelere paralel olarak iki alt gruba ayrılması gerektiği vurgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 10, 2014 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 13 Issue: 49 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.