In this study, the relationship between leadership types and work performance is empirically tested. The purpose of the study is to examine the leadership types such as autocratic, democratic and humanist by investigating their ties with characteristics in the automotive industry. Also, the impact of mentioned leadership types on employee performance is studied. The universe of the study consists employees working in a company belonging to the automotive sector. The sample of research is selected based on the total number of people working in a firm. In total, 51 people have taken the research questionnaire, which is the methodology of this study. The survey was created based on the five-point Likert-type rating scale. As a result of the research, a moderate relationship is detected between leadership types and employee performance
Bu çalışmada liderlik tipleri ile iş gören performansı arasındaki ilişki ampirik olarak test edilmiştir. Çalışmanın amacı otomotiv sektöründe faaliyet gösteren bir firmada otokratik, demokratik, hümanist lider tiplerinden hangilerinin kişilerle ilişkilendirildiği ve iş gören performansı üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmanın evrenini otomotiv sektöründe faaliyet gösteren bir firmanın çalışanları oluşturmaktadır. Araştırmada firmada çalışan toplam kişi sayısı baz alınarak örneklem seçimi yapılmıştır ve 51 kişiye ulaşılmıştır. Anket çalışması beşli likert tipi derecelendirme ölçeği ile oluşturulmuştur. Çalışmanın sonucunda liderlik tipleriyle iş gören performansı arasında orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Family and Household Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2015 |
Submission Date | December 17, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 52 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.