In this research, the relation between undergraduates’ monthly income and expenditure level and their psychological well-being was examined. The research was conducted on 204 undergraduates including 116(%57) females, 88(%43) males who were studying on different departments of Bingol University during 2011-2012 spring semester. Participants were studying at the Faculty of Agriculture, Arts and Sciences Faculty, Theology Faculty of Bingol University. 91 of participants were juniors, 79 of them were sophomores and 34 of them were third graders. The students were chosen randomly. To scale psychological well-being which was one of the variants, 84-item "Psychological well-being scale" developed by Ryff(1989) was applied on the undergraduates. "Socio-economic status scale" developed by Bacanlı(1997) was also applied on the participants. Dates obtained from scales were up loaded to a computer by coding. SPSS Statistics 20.00 Programme was used to analyze the dates. Descriptive statistics, F Test, one-way Anova and LSD Multiple Comparison Test were used to examine the dates
University student income level spending level psychological well-being socio-economic status
Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin aylık gelirleri ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma, 2011-2012 bahar dönemi eğitim-öğretim yılında Bingöl Üniversitesi’nin çeşitli bölümlerinde öğrenim gören 116 (%57)’i bayan, 88 (%43)’i erkek olmak üzere toplam 204 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Katılımcılar Bingöl Üniversitesi’nin, Ziraat Fakültesi, Fen-Edebiyat Fakültesi ve İlahiyat Fakülteleri’nde öğrenim görmektedir. Araştırmaya katılan öğrencilerin 91’i birinci sınıf, 79’u ikinci sınıf ve 34’ü ise üçüncü sınıfta öğrenimini sürdürmektedir. Öğrenciler random yöntemiyle seçilmiştir. Öğrencilere, araştırmanın değişkenlerinden olan psikolojik iyi oluşu ölçmek için, Ryff (1989) tarafından geliştirilmiş 84 maddelik “Psikolojik iyi-olma ölçeği” uygulanmıştır. Ayrıca bu ölçekle beraber katılımcılara, Bacanlı (1997) tarafından geliştirilen “Sosyo-ekonomik düzey ölçeği” uygulanmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler toplandıktan sonra kodlanarak bilgisayara yüklenmiştir. Üniversite öğrencilerinin aylık harcama miktarlarına göre farklılıklar Elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS Statistics 20.00 programı kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; Betimsel İstatistik, F testi (Anova), Tek Yönlü Varyans Analizi ve LSD çoklu karşılaştırma testi ve kullanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Family and Household Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 16, 2015 |
Submission Date | November 14, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 55 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.