This study was designed to identify and compare parents’ perceptions of primary education problems through metaphors. The research group consists of 100 parents who have children in primary schools affiliated with the Primary Education Department of TRNC. In line with the perceptions of the parents, it is aimed to produce solutions for the problems experienced in schools and to take the necessary precautions. For this purpose, a semi-structured interview form was prepared to reveal the metaphorical perceptions of the parents about the concept of "problems in primary education". With the semi-structured form, the parents’ demographic characteristics were collected, and each parent was asked to complete the sentence “Problems in primary education are similar to ….. because …..” to collect research data. The findings of the study, metaphors can be used as a powerful research tool in revealing, understanding, and explaining the personal perceptions that parents have about the concept of “problems in primary education.” As a result, it was found that the perceptions of the parents participating in the study about education problems did not differ according to their demographic variables and they saw the problems in education as a complex, uncertain and inextricable situation.
Bu araştırma, velilerin ilköğretim sorunlarına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemek ve karşılaştırmak amacıyla tasarlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenoloji yöntemi kullanılmıştır. Araştırma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenen, KKTC'de İlköğretim Bölümü'ne bağlı ilköğretim okullarında çocuğu olan 100 veli oluşturmaktadır. Ebeveynlerin algıları doğrultusunda okullarda yaşanan sorunlara yönelik çözümlerin üretilmesi ve gerekli önlemlerin alınması amaçlanmıştır. Bu amaçla yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve her velinin metaforik algılarını ortaya çıkarmak için “İlköğretimdeki sorunlar …..ye benzer çünkü …..” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Araştırma sonucunda veliler toplam 46 metafor üretmiştir. Üretilen metaforlar ise içerik analizi ile çözümlenerek sorunların kaynağını belirlemek amacıyla 5 kategori altında toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına bağlı olarak velilerin olumsuz metaforlar ürettikleri ve eğitimdeki sorunları karmaşık, belirsiz ve içinden çıkılmaz bir durum olarak gördükleri belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2022 |
Submission Date | November 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 21 Issue: 83 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.