Quantifying the impact of humans on the environment is very difficult due to its complex nature. An ecological footprint is an effective tool and indicator that quantitatively reveals the impact of human beings on the world while maintaining their vital activities, the cost of living or their burden on nature. In this study, the ecological footprints of 179 teacher candidates studying at Anadolu University Faculty of Education were determined by using an international scale. 34.1% of teacher candidates were in the department of primary school education, 35.2% in the department of pre-school education and 30.7% in the department of special education. The ecological footprint results were given in the categories of date, necessary world, land type, consumption categories, ecological footprint, a carbon footprint and percentage effect of carbon footprint on ecological footprint. According to the results, no significant difference was found between the ecological footprints of teacher candidates based on department and gender (except services footprint). However, the ecological footprint values of the teacher candidates were above the average of Türkiye (p<0.05). Since teachers, who are one of the most important elements of education, have a great responsibility in raising individuals/society who are conscious and sensitive to environmental problems, teacher education on this issue is very important. It is believed that this study will contribute to the studies to be carried out on the subject.
I want to special thank to ecologist Assoc. Prof. Dr. Harun BÖCÜK for his valuable contributions to the manuscript.
İnsanın çevre üzerindeki etkisini ölçmek karmaşık doğası nedeniyle çok zordur. Ekolojik ayak izi; insanın yaşamsal faaliyetlerini sürdürürken dünya üzerindeki etkisini, yaşam maliyetini ya da doğaya yükünü niceliksel olarak ortaya koyan etkili bir araç ve göstergedir. Bu çalışmada Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 179 öğretmen adayının ekolojik ayak izleri uluslararası bir ölçek kullanılarak belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının %34,1'i sınıf öğretmenliği, %35,2'si okulöncesi öğretmenliği ve %30,7'si özel eğitim öğretmenliği programlarında öğrenim görmektedir. Ekolojik ayak izi sonuçları zaman, gerekli dünya, arazi tipi, tüketim kategorileri, ekolojik ayak izi, karbon ayak izi ve karbon ayak izinin ekolojik ayak izine yüzde etkisi kategorilerinde verilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre öğretmen adaylarının ekolojik ayak izleri arasında bölüm ve cinsiyet bazında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak öğretmen adaylarının ekolojik ayak izi değerleri Türkiye ortalamasının üzerindedir (p<0.05). Eğitimin en önemli unsurlarından biri olan öğretmenlere bireylerin/toplumların çevre sorunlarına karşı bilinçli ve duyarlı yetiştirilmesinde büyük sorumluluklar düşmektedir. Bu nedenle bu konuda öğretmen adaylarına eğitim verilmesi oldukça önemlidir. Bu çalışmanın konu ile ilgili yapılacak çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Ecology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 12 Issue: 2 |