Özet: Bu çalışmada ilkokullarda verilen trafik güvenliği dersindeki trafik işaretleri konusunu destekleyici bir arttırılmış gerçeklik uygulaması geliştirilmiştir. Trafik işaretleri günlük hayatta trafiği düzenlemek için önemli bir unsurdur. Toplamda yaklaşık 245 tane trafik işareti bulunmaktadır. Bilgi işaretleri haricinde büyük oranda her ülkede aynı şeyleri ifade eden bu işaretler ülkemizde 4. Sınıfta trafik güvenliği dersi kapsamında ve sürücü ehliyet eğitimlerinde öğretilmektedir. Trafikte bu işaretlere uyulmaması can ve mal kaybına yol açan kazalar sebep olmaktadır. Bu derce önemli olan bu işaretlerin unutulmaması ve verilen eğitimlerin kalıcı olması oldukça önemlidir. Bu çalışmada trafik işareti eğitiminin kalıcılığını arttırmak için klasik kitaplara göre daha fazla duyuya hitap edebilecek arttırılmış gerçeklik uygulaması geliştirilmiştir. Geliştirilen uygulama Unity ortamında kodlaması yapılırken, 3 boyutlu dijital levhalar Blender uygulamasında tasarlanmıştır. Arttırılmış gerçekliğin uygulanabilmesi için kamera görüntüsündeki trafik işaretlerinin veri tabanındaki görseller ile eşleştirilmesi Vuforia ile yapılmıştır. Uygulama mobil cihazlar ile kullanılabilmektedir. Trafik işaretleri görseli bulunan bir kitap, broşür, poster gibi basılı bir eğitim materyali üzerin mobil cihazın kamerasıyla bakıldığında görsel üzerin 3 boyutlu trafik levhası çıkmaktadır. Bu trafik levhasının hangi uyarı için kullanıldığı sesli olarak son kullanıcıya sunulurken ekranın alt bölümünde ise yazılı olarak işaretin hangi anlama geldiği açıklamalı bir şekilde yazmaktadır. Görsel ve işitsel olarak son kullanıcıda kalıcı öğrenmeyi sağlamayı hedefleyen bu uygulama ekrana çıkan 3 boyutlu haliyle de dikkat çekerek son kullanıcının öğrenmesini pekiştirmektedir.
In this study, an augmented reality application was developed to support the topic of traffic signs in the traffic safety course taught in elementary schools. Traffic signs are an essential element for regulating traffic in daily life. These signs, totaling around 245 and mostly conveying the same meanings across countries except for information signs, are taught in 4th grade as part of the traffic safety course in our country and in driver’s license training. Failure to comply with these signs in traffic results in accidents causing loss of life and property. It is crucial that these highly important signs are not forgotten and that the training provided is long-lasting. To enhance the retention of traffic sign education, an augmented reality application was developed in this study, which engages more senses compared to traditional books. The application was coded in Unity, while the 3D digital signs were designed in Blender. To apply augmented reality, Vuforia was used to match the traffic signs in the camera view with the images in the database. The application can be used with mobile devices. When the mobile device’s camera is pointed at printed educational materials like a book, brochure, or poster containing images of traffic signs, a 3D traffic sign appears on the image. The audio informs the user about the purpose of the traffic sign, while the written explanation of the sign's meaning is provided at the bottom of the screen. This application aims to provide lasting learning by offering visual and auditory feedback, while the 3D appearance of the signs on the screen captures the user's attention and reinforces their learning.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanal Gerçeklik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 11 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Dergimiz Index Copernicus, ASOS Indeks, Google Scholar ve ROAD indeks tarafından indekslenmektedir.