Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Trafik Güvenliği Dersi İçin Artırılmış Gerçeklik Uygulaması

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 30 - 36
https://doi.org/10.53608/estudambilisim.1565232

Öz

Özet: Bu çalışmada ilkokullarda verilen trafik güvenliği dersindeki trafik işaretleri konusunu destekleyici bir arttırılmış gerçeklik uygulaması geliştirilmiştir. Trafik işaretleri günlük hayatta trafiği düzenlemek için önemli bir unsurdur. Toplamda yaklaşık 245 tane trafik işareti bulunmaktadır. Bilgi işaretleri haricinde büyük oranda her ülkede aynı şeyleri ifade eden bu işaretler ülkemizde 4. Sınıfta trafik güvenliği dersi kapsamında ve sürücü ehliyet eğitimlerinde öğretilmektedir. Trafikte bu işaretlere uyulmaması can ve mal kaybına yol açan kazalar sebep olmaktadır. Bu derce önemli olan bu işaretlerin unutulmaması ve verilen eğitimlerin kalıcı olması oldukça önemlidir. Bu çalışmada trafik işareti eğitiminin kalıcılığını arttırmak için klasik kitaplara göre daha fazla duyuya hitap edebilecek arttırılmış gerçeklik uygulaması geliştirilmiştir. Geliştirilen uygulama Unity ortamında kodlaması yapılırken, 3 boyutlu dijital levhalar Blender uygulamasında tasarlanmıştır. Arttırılmış gerçekliğin uygulanabilmesi için kamera görüntüsündeki trafik işaretlerinin veri tabanındaki görseller ile eşleştirilmesi Vuforia ile yapılmıştır. Uygulama mobil cihazlar ile kullanılabilmektedir. Trafik işaretleri görseli bulunan bir kitap, broşür, poster gibi basılı bir eğitim materyali üzerin mobil cihazın kamerasıyla bakıldığında görsel üzerin 3 boyutlu trafik levhası çıkmaktadır. Bu trafik levhasının hangi uyarı için kullanıldığı sesli olarak son kullanıcıya sunulurken ekranın alt bölümünde ise yazılı olarak işaretin hangi anlama geldiği açıklamalı bir şekilde yazmaktadır. Görsel ve işitsel olarak son kullanıcıda kalıcı öğrenmeyi sağlamayı hedefleyen bu uygulama ekrana çıkan 3 boyutlu haliyle de dikkat çekerek son kullanıcının öğrenmesini pekiştirmektedir.

Kaynakça

  • N.d. TÜİK Kurumsal, 2023. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Karayolu-Trafik-Kaza-Istatistikleri-2023-53479 n.d.
  • Süslü, A., 2021. Türkiye Ve Almanya’da Verilen Trafik Güvenliği Eğitimlerinin Karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 50, 407–419.
  • Çetin, H., 2020. Arttırılmış Gerçeklik Temelli Çocuk Kitaplarının Yazılı Anlatım Becerisi Üzerindeki Etkisi: Biçimlendirici Deney Araştırması. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5, 80–100.
  • Zeynep TAÇGIN, Taçgin, E., 2020. A Smart Multimodal Augmented Reality Application Skill Training For Preoperative Procedures. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13, 57–63.
  • Tarihi, G., Uysal, F., Özdemir, D., 2024. İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi İle İngilizce Eğitimi İçin Mobil Oyun Uygulaması. Eskişehir Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Bilişim Dergisi, 5, 12–18.
  • Li, W., Li, Q., Gao, S., Cai, C., 2018. Traffic Signs Detection and Augmented Reality Based on Multithreading. Proceedings - 8th International Conference on Virtual Reality and Visualization, ICVRV 2018, 86–89.
  • Setiawan, A.A., Yasin, A.N., Oktaviani, A.A.T., 2018. Smart Traffic Sign Games: Interactive Learning Multimedia Based on Interactive Surface and Augmented Reality for Elementary School Students, 37–41.
  • N.d. Trafik İşaretleri, https://www.kgm.gov.tr/sayfalar/kgm/sitetr/trafik/tehlikeuyariisaretleri.aspx.
  • Carmigniani, J., Furht, B., Anisetti, M., Ceravolo, P., et al., 2011. Augmented reality technologies, systems and applications. Multimed Tools Appl, 51, 341–377.
  • Lee, K., 2012. Augmented Reality in Education and Training. TechTrends, 56, 13–21.
  • Simon, J., 2023. S. Interdisciplinary Description of Complex Systems, 21, 69–77.
  • Hameed, Q.A., Hussein, H.A., Ahmed, M.A., Basim Omar, M., 2022. Development of Augmented reality-based object recognition mobile application with Vuforia. J Algebr Stat, 13, 2039–2046.
  • Samini, A., Palmerius, K.L., Ljung, P., 2021. A Review of Current, Complete Augmented Reality Solutions. Proceedings - 2021 International Conference on Cyberworlds, 49–56.
  • Wang, S., Mao, Z., Zeng, C., Gong, H., et al., 2010. A new method of virtual reality based on unity3D. 18th International Conference on Geoinformatics, Geoinformatics.
  • Wolfartsberger, J., Zenisek, J., Sievi, C., Silmbroth, M., 2018. A virtual reality supported 3D environment for engineering design review. Proceedings of the 2017 23rd International Conference on Virtual Systems and Multimedia, VSMM 2017, 1–8.

Augmented Reality Application for Traffic Safety Course

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 30 - 36
https://doi.org/10.53608/estudambilisim.1565232

Öz

In this study, an augmented reality application was developed to support the topic of traffic signs in the traffic safety course taught in elementary schools. Traffic signs are an essential element for regulating traffic in daily life. These signs, totaling around 245 and mostly conveying the same meanings across countries except for information signs, are taught in 4th grade as part of the traffic safety course in our country and in driver’s license training. Failure to comply with these signs in traffic results in accidents causing loss of life and property. It is crucial that these highly important signs are not forgotten and that the training provided is long-lasting. To enhance the retention of traffic sign education, an augmented reality application was developed in this study, which engages more senses compared to traditional books. The application was coded in Unity, while the 3D digital signs were designed in Blender. To apply augmented reality, Vuforia was used to match the traffic signs in the camera view with the images in the database. The application can be used with mobile devices. When the mobile device’s camera is pointed at printed educational materials like a book, brochure, or poster containing images of traffic signs, a 3D traffic sign appears on the image. The audio informs the user about the purpose of the traffic sign, while the written explanation of the sign's meaning is provided at the bottom of the screen. This application aims to provide lasting learning by offering visual and auditory feedback, while the 3D appearance of the signs on the screen captures the user's attention and reinforces their learning.

Kaynakça

  • N.d. TÜİK Kurumsal, 2023. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Karayolu-Trafik-Kaza-Istatistikleri-2023-53479 n.d.
  • Süslü, A., 2021. Türkiye Ve Almanya’da Verilen Trafik Güvenliği Eğitimlerinin Karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 50, 407–419.
  • Çetin, H., 2020. Arttırılmış Gerçeklik Temelli Çocuk Kitaplarının Yazılı Anlatım Becerisi Üzerindeki Etkisi: Biçimlendirici Deney Araştırması. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5, 80–100.
  • Zeynep TAÇGIN, Taçgin, E., 2020. A Smart Multimodal Augmented Reality Application Skill Training For Preoperative Procedures. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13, 57–63.
  • Tarihi, G., Uysal, F., Özdemir, D., 2024. İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi İle İngilizce Eğitimi İçin Mobil Oyun Uygulaması. Eskişehir Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Bilişim Dergisi, 5, 12–18.
  • Li, W., Li, Q., Gao, S., Cai, C., 2018. Traffic Signs Detection and Augmented Reality Based on Multithreading. Proceedings - 8th International Conference on Virtual Reality and Visualization, ICVRV 2018, 86–89.
  • Setiawan, A.A., Yasin, A.N., Oktaviani, A.A.T., 2018. Smart Traffic Sign Games: Interactive Learning Multimedia Based on Interactive Surface and Augmented Reality for Elementary School Students, 37–41.
  • N.d. Trafik İşaretleri, https://www.kgm.gov.tr/sayfalar/kgm/sitetr/trafik/tehlikeuyariisaretleri.aspx.
  • Carmigniani, J., Furht, B., Anisetti, M., Ceravolo, P., et al., 2011. Augmented reality technologies, systems and applications. Multimed Tools Appl, 51, 341–377.
  • Lee, K., 2012. Augmented Reality in Education and Training. TechTrends, 56, 13–21.
  • Simon, J., 2023. S. Interdisciplinary Description of Complex Systems, 21, 69–77.
  • Hameed, Q.A., Hussein, H.A., Ahmed, M.A., Basim Omar, M., 2022. Development of Augmented reality-based object recognition mobile application with Vuforia. J Algebr Stat, 13, 2039–2046.
  • Samini, A., Palmerius, K.L., Ljung, P., 2021. A Review of Current, Complete Augmented Reality Solutions. Proceedings - 2021 International Conference on Cyberworlds, 49–56.
  • Wang, S., Mao, Z., Zeng, C., Gong, H., et al., 2010. A new method of virtual reality based on unity3D. 18th International Conference on Geoinformatics, Geoinformatics.
  • Wolfartsberger, J., Zenisek, J., Sievi, C., Silmbroth, M., 2018. A virtual reality supported 3D environment for engineering design review. Proceedings of the 2017 23rd International Conference on Virtual Systems and Multimedia, VSMM 2017, 1–8.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanal Gerçeklik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Akif Çeliktürk 0009-0001-5697-5689

Uğur Talaş 0000-0002-9287-413X

Burakhan Çubukçu 0000-0003-0480-1254

Erken Görünüm Tarihi 13 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2024
Kabul Tarihi 3 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

IEEE M. A. Çeliktürk, U. Talaş, ve B. Çubukçu, “Trafik Güvenliği Dersi İçin Artırılmış Gerçeklik Uygulaması”, ESTUDAM Bilişim, c. 5, sy. 2, ss. 30–36, 2024, doi: 10.53608/estudambilisim.1565232.

Dergimiz Index Copernicus, ASOS Indeks, Google Scholar ve ROAD indeks tarafından indekslenmektedir.