Research Article
BibTex RIS Cite

Uzaktan Eğitim ile Doğrusal Denklem ve Eşitsizlikler Konusunun Öğretimde Öğrencilerin Bilişsel İstem Düzeylerinin Gelişiminin İncelenmesi

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 76 - 99, 30.09.2022

Abstract

Bu çalışmada ‘Denklem ve eşitsizlikler’ konusunda bilişsel istem düzeylerine göre seçilen matematiksel görevler ile sınıf içi uygulamaların öğrenci öğrenmelerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması ile yapılan bu çalışma bir Anadolu Lisesi 9. Sınıfta öğrenim gören 20 öğrenciyle yürütülmüştür. Çalışmanın başında öğrencilerin bilişsel istemleri açısından ön öğrenme durumları belirlenerek ezberleme, ilişkilendirmeye dayanmayan, ilişkilendirmeye dayanan ve matematik yapma bilişsel istem düzeylerine göre seçilen matematiksel görevlerle planlar oluşturulmuş ve uygulanmıştır. Veriler, EBA çevirim içi uygulamalarından alınan video kayıtlar ve süreç içinde alınan notlardan oluşturulan diyaloglar kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre çalışmanın başında, bilişsel istemleri açısından ön öğrenme durumlarının düşük olduğu belirlenen öğrencilerden çevrimiçi derslerin tümüne katılanlar, yüksek bilişsel istem düzeyinde soruları çözebilmişlerdir. Öğrencilerin öğrenme gereksinimlerine göre bilişsel istem düzeyinde matematiksel görevlerle yapılan çevrimiçi uygulamalar ile öğrencilerin bilişsel istemleri açısından öğrenme seviyelerinin arttığı söylenebilir.

References

  • Bağdat, O ,(2019). Mesleğe yeni başlayan iki ortaokul matematik öğretmeninin mesleki gelişiminin beş uygulama modeli çerçevesinde incelenmesi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış doktora tezi, Eskişehir.
  • Boston, M.D., (2013). Connecting changes in secondary mathematics teachers’ knowledge to their experiences in a Professional development workshop. J Math Teacher Educ 16, 7–31.
  • Bukova-Güzel, E. (2016). Matematik Eğitiminde Matematiksel Modelleme. (1.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. UpperSaddleRiver, NJ: Merrill/PrenticeHall.
  • Doyle, W.(1983). Academic work. Review of Educational research,53,159-199.
  • Engin, Ö. & Sezer, R. (2016). 7. Sınıf Matematik Ders Kitabındaki ve Programdaki Etkinliklerin Bilişsel İstem Düzeylerinin Karşılaştırılması, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 24-46.
  • Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (2006). How todesignandevaluateresearch in education (8th Ed.).U.S. McGrawHill.
  • Geogius, K. (2004). ‘Planning andEnacting Mathematical Tasks of High Cognitive Demand in the Primary Classroom’, Department of Teaching, Learning and Teacher Education, University of Nebraska –Lincoln .
  • Güzel, M., Bozkurt, A. & Özmantar, M. F. (2020). Öğretimsel Dokümanlardaki Etkinliklerin Amaçlarının Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Perspektifinden İncelenmesi, Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(3), 875-896.
  • Henningsen, M. & Stein, M. K. (1997). Mathematical tasks and student cognition: Classroom-based factors that support and inhibit high-level mathematical thinking and reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 28, 524–549.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2018 ). Ortaöğretim Matematik Dersi (9-12. Sınıf) Öğretim Programı, Ankara.
  • Sağlamöz, F. & Soysal, Y. (2021). 2018 İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programlarının Kazanımlarının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne Göre İncelenmesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, ss: 111-145.
  • Sarpkaya, G, (2011). ‘İlköğretim ikinci kademe cebir öğrenme alanı ile ilgili matematiksel görevlerin bilişsel istemler açısından incelenmesi: matematik ders kitapları ve sınıf uygulamaları ‘ Doktora Tezi , Gazi Üniversitesi ,Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Stein, M. K. & Smith, M.S. (1998). Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice. MathematicsTeaching in theMiddle School, 3 (4), 268-275.
  • Sherman, M. (2014). The role of technology in supporting students’ mathematical thinking: Extending the metaphors of amplifie randre organizer. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 14(3), 220-246.
  • Taşyaran, S. (2019). 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Kazanım Değerlendirme Uygulaması Sonuçlarının Bilişsel Alanlar Açısından Karşılaştırılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Ubuz, B. & Sarpkaya, G. (2014). İlköğretim 6. sınıf cebirsel görevlerin bilişsel istem seviyelerine göre incelenmesi: ders kitapları ve sınıf uygulamaları. İlköğretim Online, 13(2). syf:594-606.
  • Varol, F. & Farran, D. C. (2006). Erken Matematiksel Gelişim: Küçük Çocukların Matematiksel Gelişimi Nasıl Desteklenir, Erken Çocukluk Eğitimi Dergisi, 33(6), ss: 381-387.
  • Vincent,J. & Stacey, K. (2008). Do Mathematics Textbooks Cultivate Shallow Teaching? Applying the TIMSS Video Study Criteria to Australian Eight-grade Mathematics Texbooks. Mathematics Education Research Journal 20(1), 82- 107.
  • Yabaş, D. (2018). İlkokul Matematik Dersinde Yüksek Bilişsel Talebin Sağlanmasında Matematiksel İletişimin Rolü: Örnek Olay Çalışması, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Yabaş, D, & Altun, S.(2000). ‘Matematiksel Görevlerin Uygulanmasında İletişim Stratejileri ve Bilişsel Talep Kavramı: Sınıf İçi Yansımalar’, Hacettepe Üniversitesi Eğiitim Fakültesi Dergisi, Cilt 35, Sayı 4, 759 – 779.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 76 - 99, 30.09.2022

Abstract

References

  • Bağdat, O ,(2019). Mesleğe yeni başlayan iki ortaokul matematik öğretmeninin mesleki gelişiminin beş uygulama modeli çerçevesinde incelenmesi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış doktora tezi, Eskişehir.
  • Boston, M.D., (2013). Connecting changes in secondary mathematics teachers’ knowledge to their experiences in a Professional development workshop. J Math Teacher Educ 16, 7–31.
  • Bukova-Güzel, E. (2016). Matematik Eğitiminde Matematiksel Modelleme. (1.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. UpperSaddleRiver, NJ: Merrill/PrenticeHall.
  • Doyle, W.(1983). Academic work. Review of Educational research,53,159-199.
  • Engin, Ö. & Sezer, R. (2016). 7. Sınıf Matematik Ders Kitabındaki ve Programdaki Etkinliklerin Bilişsel İstem Düzeylerinin Karşılaştırılması, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 24-46.
  • Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (2006). How todesignandevaluateresearch in education (8th Ed.).U.S. McGrawHill.
  • Geogius, K. (2004). ‘Planning andEnacting Mathematical Tasks of High Cognitive Demand in the Primary Classroom’, Department of Teaching, Learning and Teacher Education, University of Nebraska –Lincoln .
  • Güzel, M., Bozkurt, A. & Özmantar, M. F. (2020). Öğretimsel Dokümanlardaki Etkinliklerin Amaçlarının Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Perspektifinden İncelenmesi, Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(3), 875-896.
  • Henningsen, M. & Stein, M. K. (1997). Mathematical tasks and student cognition: Classroom-based factors that support and inhibit high-level mathematical thinking and reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 28, 524–549.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2018 ). Ortaöğretim Matematik Dersi (9-12. Sınıf) Öğretim Programı, Ankara.
  • Sağlamöz, F. & Soysal, Y. (2021). 2018 İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programlarının Kazanımlarının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne Göre İncelenmesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, ss: 111-145.
  • Sarpkaya, G, (2011). ‘İlköğretim ikinci kademe cebir öğrenme alanı ile ilgili matematiksel görevlerin bilişsel istemler açısından incelenmesi: matematik ders kitapları ve sınıf uygulamaları ‘ Doktora Tezi , Gazi Üniversitesi ,Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Stein, M. K. & Smith, M.S. (1998). Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice. MathematicsTeaching in theMiddle School, 3 (4), 268-275.
  • Sherman, M. (2014). The role of technology in supporting students’ mathematical thinking: Extending the metaphors of amplifie randre organizer. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 14(3), 220-246.
  • Taşyaran, S. (2019). 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Kazanım Değerlendirme Uygulaması Sonuçlarının Bilişsel Alanlar Açısından Karşılaştırılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Ubuz, B. & Sarpkaya, G. (2014). İlköğretim 6. sınıf cebirsel görevlerin bilişsel istem seviyelerine göre incelenmesi: ders kitapları ve sınıf uygulamaları. İlköğretim Online, 13(2). syf:594-606.
  • Varol, F. & Farran, D. C. (2006). Erken Matematiksel Gelişim: Küçük Çocukların Matematiksel Gelişimi Nasıl Desteklenir, Erken Çocukluk Eğitimi Dergisi, 33(6), ss: 381-387.
  • Vincent,J. & Stacey, K. (2008). Do Mathematics Textbooks Cultivate Shallow Teaching? Applying the TIMSS Video Study Criteria to Australian Eight-grade Mathematics Texbooks. Mathematics Education Research Journal 20(1), 82- 107.
  • Yabaş, D. (2018). İlkokul Matematik Dersinde Yüksek Bilişsel Talebin Sağlanmasında Matematiksel İletişimin Rolü: Örnek Olay Çalışması, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Yabaş, D, & Altun, S.(2000). ‘Matematiksel Görevlerin Uygulanmasında İletişim Stratejileri ve Bilişsel Talep Kavramı: Sınıf İçi Yansımalar’, Hacettepe Üniversitesi Eğiitim Fakültesi Dergisi, Cilt 35, Sayı 4, 759 – 779.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Yayınlanan Makaleler
Authors

Ruşen Çolak This is me

Aytaç Kurtuluş

Publication Date September 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Çolak, R., & Kurtuluş, A. (2022). Uzaktan Eğitim ile Doğrusal Denklem ve Eşitsizlikler Konusunun Öğretimde Öğrencilerin Bilişsel İstem Düzeylerinin Gelişiminin İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama Ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 7(2), 76-99.

ISSN: 2548-0375