AIM: The information on empathy is given basically depend on the literature and evidenced based
medicine concepts, thus, not even considered the compassion approach. Therefore, the empathy
parameters; cultural, educational and individual perspectives are discussed. Empathy must be primum
non nocere and on humanistic moralities considerations.
Grounding Aspects: The individual perspectives, meaning empathy more visualized perspective, the
wrong discussion and nearly misunderstanding standpoints, also the economical and civil rights must
also in actively taken in notice. Empathy is in consideration by making, performing empathy.
Introduction: The giving information is not directly empathy considerations. The Child Right International
considerations is leading for gaining respect and several humanistic perspectives; thus, empathy is side by
side all of them.
Proceeding: Empathy is discussed briefly for several outlooks, mainly education and act considerations.
Notions: For evaluation of the empathy, the fundamental of personal humanistic rights and the capacities
for the principles are in considerations. The perspectives on empathy are discussed.
Conclusion: Empathy, understanding the other people, at the same frequency, the perceptions are
considered at this Unit.
Empathy education cultural parameters legal evaluation of empathy in righteous way decision making at empathy
Amaç: Bir yayında empati boyutu olmadan, sadece bilgi temelinde yaklaşım yapıldığı gözlenince, empati ve
sempatinin kültürel boyut yanında, eğitim ve bireysel özellikleri ile irdelenmesi amaçlanmıştır. Empatinin
mutlaka etik ve hukuk prensipler içinde olması, zararın en önemli kaçınılması gereken olduğu da
vurgulanmaktadır.
Dayanaklar/Kaynaklar: İnsan, yaklaşımları temelinde, kültürel yapılanma ve görüş farklılıkları,
empatinin yanlış yorumlanmaya yönelmesi, ekonomik modelin etkisi ile empati ile aldatma ve aldanma,
hukuk ile yorumlanması, eğitim ve eğitimdeki amaçlar gibi boyutlar ile empatinin etkileşimi
yapılmaktadır. Kısaca empati felsefesi, empati uygulamaları ile değerlendirilmektedir.
Giriş: Bilgi ile eğitimin çok ayrı kapsamlar olduğu Çocuk Hakları temelinde ele alınmaktadır. Dolayısıyla
empati de doğrudan bilgi vermek, bireyi belirli boyuta getirme yerine ona etik ilkelerle, saygıyı
kazandırma çabası olduğu, esası da empatinin oluşması ve kapasitesinin arıttırılması olmaktadır.
Genel Yaklaşım; Empati kavramı içine giren çoklu kavramlar ele alınarak, özellikle eğitim ve kültürel yapı
ile empatinin bağlantıları irdelenmektedir.
Yaklaşım: Bireylerin değerlendirmesi için empati kapasitesi çeşitli kriterler ile irdelenmekte ve bunun
tanımlanabilir özellikleri de sunulmaktadır. Amaç bireyi anlamak olmalıdır. Bunu oluşturan temel kültürel
unsurun ziyadesiyle öne çıkması kaçınılmaz olmaktadır.
Sonuç: Empati eş duygu boyutu olarak irdelenişle, aynı frekansa geçebilmek için bunun işlevsel boyutu
vurgulanmaktadır.
Yorum: Etik ve hukuk dışı yaklaşımlar, insanlığa zarar verme olasılığı olanlarla empati olamayacağı ve gereken
empati dışı davranışların, bilgilendirme ile önlenmesi, korunmasının gerekliliği vurgulanmaktadır. Bu açıdan
aldatma ve aldanma boyutu da önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Paediatrics |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |