Research Article
BibTex RIS Cite

Sorunlu, kusurlu ve engelli olan bireylerde, Farkındalık İlkeleri

Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 1 - 63, 21.09.2018

Abstract

Amaç: Sorun, kusur ve engelli olan bireyler açısından durumlarını algılamak, farkındalık konusunda
bir düşünce yaklaşımı yapılmıştır. Bu Bölüde özet halinde “Farkındalık İlkeleri” sunulmakta,
“Farkındalık Boyutu üzerine Düşünceler” ise ikinci Bölümde sunulmaktadır.
Dayanaklar/Kaynaklar: İnsan Hakları ve Birey Hakları temelinde yaklaşım yapılmıştır.
Felsefe görüşleri açısından etik kavramlar oluşturmaya çalışılmıştır.
Giriş: Bazı vurgular yapılarak değerlendirme öne çıkmaktadır.
Genel Yaklaşım; Yaklaşımlarda bazı boyutlar, 1) Farkındalık üçüncü gözden, objektif, bilimsel
olarak bakabilmektir. 2) Bireyin hakları ve bireyin bağımsızlığının esas olduğu algılanmalıdır. 3)
Farkındalık belirli bir süreç değil, tüm yaşam buna göre bireye göre farklı yapılanmalı olduğu
algılanmalıdır . 4) Farkındalık ile farklı fizyolojik yapıyı, cinsiyeti ve diğer özellikleri görmek ve
ayrıştırmak değildir. Tüm insanlar eşit, özgün ve bağımsız olduğunu algılamak farkındalıktır. 5)
Gruplandırma, kabile olarak tanımlama, izolasyon ve ayrıştırma insan hakları temelinde de
farkındalık değildir . 6) Farkındalık oluşturmayan, eğitim değil, ancak öğretim, bilgilenme
olabilir. 7) İnsanlar, kendileri ile diğer bireyler arasında hakları, hak edişe göre
yapılandırmalıdırlar. 8) Kibir, benliği üstün göstererek, farkındalıktan sapmamıza neden
olabilmektedir. 9) Gerçeğin, değerlerin farkındalığı önemlidir, öz benliğin bakışı değil, objektif
olmak için bu gereklidir. 10) Sosyal konum ve eğitim bireyin farkındalığına olumlu olduğu kadar
olumsuz da etkileyebilir, gerçekten uzaklaştırabilirler. 11) İlim ve irfan, aydınlanma talebinde
olanlara farkındalık içinde olmalarının katkısı olur. 12) Farkında olmamızı sağlayan temel
faktör eğitim olmaktadır. 13) Gerçeği inkâr, kabul etmeme değil, onu algılama, farkında olmak
demek, ona teslim olma da değildir. 14) Peşin hüküm sizi zarara ve zulme götürebilir. 15)
Temiz, iyi ve etik ilkeler, insanlık üzere olmak, çalışarak değer üretmek bir insanın insanlık
görevi olmalıdır. 16) Aklı kullanan sonucu önceden tahmin edebilir. 17) Doğanın oluşturduğu
boyut, bilim dışı açıklama ile gerekçelendirilemez. 18) Yanlış yolda giden, doğru hedefe
ulaşamaz. 19) İnsan özel, özgün ve tektir, yaklaşımlarda bu özellikler olmalıdır. 20) Etik
kavramlar doğru ve en azından zarar vermeme üzerinedir, bunu algılayan kişi farkındalık
olarak doğru ve gerçek peşinde olmaktadır. 21) Sorunda değil, sağlıklı iken de sağlık
yaklaşımlarını yapmak, checkupları yapmak bir farkındalık boyutudur. 22) Canlılar için
farkındalık; yaratılmış olarak varlıklarını algılamaktır, ayrıca ancak yaşama süresi kadar bu
Evrende bulunacaklardır. 23) Değerleri, değeri kadar yorumlanmalı, abartma ve küçültme ile
farkındalığı bozulmamalıdır.
Yaklaşım: Bireylerin farkındalığı kendilerine de empati ile objektif olarak bakabilmektir. Bu bakışın
insanlık değerleri ve etik ilkeler olmalıdır.
Sonuç: Farkındalık insanın insan olduğunun algılamasıdır. Sorun, kusur ve engelli olan bireyler
açısından ise bu daha öne çıkmaktadır.
Yorum: Etik; a) doğru nedir prensipleri ele alarak, b) birey ve durum açısından ne yapmalıyım eylemi
sorgulamak olduğuna göre, farkındalık kavramı bir düşünce boyutu olarak irdelenmektedir.

References

  • Eskişehir Acıbadem Hast. Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesi çalışmasıdır
Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 1 - 63, 21.09.2018

Abstract

References

  • Eskişehir Acıbadem Hast. Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitesi çalışmasıdır
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Paediatrics
Journal Section Makaleler
Authors

M. Arif Akşit

Mehmet Kuşku This is me

Ömür Şaylıgil This is me

Nurettin Başaran This is me

Publication Date September 21, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Akşit, M. A., Kuşku, M., Şaylıgil, Ö., Başaran, N. (2018). Sorunlu, kusurlu ve engelli olan bireylerde, Farkındalık İlkeleri. Türk Dünyası Uygulama Ve Araştırma Merkezi Yenidoğan Dergisi, 3(2), 1-63.