Amaç: Sorunlu, kusurlu veya sekelli bireylere farkındalık temelinde yaklaşım boyutu
irdelenmektedir.
Dayanaklar/Kaynaklar: İnsan Hakları, Engelli Hakları ile İlgili Birleşmiş Milletler
Sözleşmesi dikkate alınmış, ancak düşünce boyutu olarak ele alınmıştır.
Giriş: Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme engellerin sağlık açısından engellerin kaldırılması
şeklinde olmadığı, kişilerin onuru, değeri, eşit ve devredilmez haklarına vurgu ile dünyada
özgürlüğün, adalet ve barışın temeli olan, ayrımcılığa uğramadan, ayırımcılığın önlenmesi, eşit
koşulların sağlanması, yaşam koşullarının gelişmesi, temel özgürlükler, bireysel varlığın ve
bağımsızlığın önemi, dezavantajlarının kaldırılması, fırsat eşitliği ve empati yapmak olarak
belirtilmektedir.
Genel Yaklaşım; Farkındalık değerlendirmesi: objektif olmak, birey hakkı önceliklidir, tüm
yaşam boyu kapsamlıdır, ayrıştırma değil bütünleştirmeli, gruplaştırmamalı, sınıflandırmamalı,
hak edişe göre hakkı vermek, kibir, benlik ile değil, gerçek üzere olmak, eğitilmek,
eğitilebilmek, gelişimi ve bilimi talep etmek, peşin hükümlü değil, duruma ve gelişime göre
uyarlama yapabilmek, aklı bilimi yorumlamak üzere kullanmak, yaklaşımların bireye ve soruna
göre özel ve özgül olması, değerleri algılamak olarak vurgulanmaktadır.
Yaklaşım: Bireylerin farkındalığı konusunda bir düşünce oluşturulmaya çalışılmaktadır.
Sonuç: Farkındalık insanın sorunlu, kusurlu ve engelli olması değil, insan olmasını algılamasıdır.
Yorum: Farkındalık bilinç durumu ile algılamaktır ki, oluşmasında en önemli yöntem empatidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |