Amaç: Sorunlu, kusurlu veya sekelli bireylere farkındalık temelinde yaklaşım boyutu irdelenmektedir.
Dayanaklar/Kaynaklar: İnsan Hakları, Engelli Hakları ile İlgili Birleşmiş Milletler Sözleşmesi dikkate
alınmış, bu Sözleşme temelinde değerlendirme yapılmıştır.
Giriş: Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme engellerin sağlık açısından engellerin kaldırılması şeklinde
olmadığı, kişilerin onuru, değeri, eşit ve devredilmez hakları dünyada özgürlüğün, adalet ve barışın temeli
olan, ayrımcılığa uğramadan, ayırımcılığın önlenmesi, eşit koşulların sağlanması, yaşam koşullarının gelişmesi,
temel özgürlükler, bireysel varlığın ve bağımsızlığın önemi, dezavantajlarının kaldırılması, fırsat eşitliği ve
empati yapmak olarak belirtilmektedir.
Amaç: Sorun, kusur ve engelli olan bireyler açısından durumlarını algılamak, farkındalık konusunda bir düşünce
yaklaşımı yapılmıştır. Bu Bölümde özet halinde “Farkındalık İlkeleri” sunulmakta, “Farkındalık Boyutu üzerine
Düşünceler” ise ikinci Bölümde sunulmaktadır.
Dayanaklar/Kaynaklar: İnsan Hakları ve Birey Hakları temelinde yaklaşım yapılmıştır. Felsefe görüşleri
açısından etik kavramlar oluşturmaya çalışılmıştır.
Giriş: Bazı vurgular yapılarak Sözleşmenin değerlendirmesi öne çıkmaktadır.
Genel Yaklaşım; Farkındalık değerlendirmesi: 1) objektif olmak, 2) birey hakkı önceliklidir, 3) tüm yaşam
boyutunu kapsamalıdır, 4) ayrıştırma değil bütünleştirmeli, gruplaştırmamalı, sınıflandırmamalı, 5) hak
edişe göre hakkı vermek, 6) kibir, benlik ile değil, gerçek üzere olmak, 7) eğitilmek, eğitilebilmek, gelişimi
ve bilimi talep etmek, 8) peşin hükümlü değil, duruma ve gelişime göre uyarlama yapabilmek, 9) aklı bilimi
yorumlamak üzere kullanmak, 10) yaklaşımların bireye ve soruna göre özel ve özgül olması, 11) değerleri
algılamak olarak vurgulanmaktadır.
Yaklaşım: Bireylerin farkındalığı konusunda bir düşünce oluşturulmaya çalışılmaktadır.
Sonuç: Farkındalık insanın sorunlu, kusurlu ve engelli olması değil, insan olmasının algılamasıdır.
Yorum: Farkındalık bilinç durumu ile algılamaktır ki, bunun oluşmasında en önemli yöntem empati olmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Paediatrics |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |