Due to the pandemic in Turkey in March 2020, distance education was carried out instead of faceto-face education in universities. Faculties have switched to distance education very quickly and unpreparedly. Evaluation of the effects of the pandemic on pre-service teachers is thought to be important in terms of risk management. In this context, the aim of the research is to reveal the effects of the Covid-19 pandemic on pre-service teachers. In line with this purpose, it is aimed to describe the situations of pre-service teachers in the current process. The data of the research were collected from 536 pre-service teachers. As a result, university students stated that the pandemic made their lives extremely difficult and that they had high levels of anxiety in this process. In addition, it has been determined that pre-service teachers have been more concerned about the future, health and education during the pandemic process. In the light of these results, providing technological support alone is not enough; the mental health and psychological conditions of teacher candidates should also be taken into account and guidance activities should be carried out.
Türkiye’de Mart 2020’de büyük salgından dolayı üniversitelerde yüz yüze eğitime ara verilip uzaktan eğitime geçme kararı alınmasıyla birlikte eğitim fakülteleri de çok hızlı ve hazırlıksız bir
şekilde uzaktan eğitime geçmişlerdir. Büyük salgının öğretmen adayları bakış açısından değerlendirilmesinin, eğitim fakültelerindeki risk yönetimi açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda araştırmanın amacı; büyük salgının eğitime etkilerini öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda ortaya çıkarmak ve büyük salgın döneminde öğretmen adaylarının yaşadıkları kaygı türlerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda öğretmen adaylarının salgın dönemindeki durumlarının betimlenmesi hedeflenmiştir. Araştırmanın verileri 536 öğretmen adayından toplanmıştır. Elde edilen bulgularda, öğretmen adayları büyük salgının hayatlarını fazlasıyla zorlaştırdığını ve bu süreçte yüksek düzeyde kaygı taşıdıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmen adaylarının büyük salgın sürecinde gelecek, sağlık ve eğitim konularında daha çok kaygılandıkları tespit edilmiştir. Bu bulgular ışığında, büyük salgın gibi toplumsal olaylar karşısında eğitimin aksamaması için teknolojik gereksinimlerin karşılanması tek başına yeterli olmayıp öğretmen adaylarının ruh sağlığı ve psikolojik durumları da dikkate alınmalı ve destek rehberlik faaliyetlerinin yapılması tavsiye edilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2022 |
Submission Date | October 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.