Bu araştırma Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımı (ATBÖ) uygulamalarının öğrencilerin fen başarıları üzerine etkisinin öğrenci ve öğretmen gözünden derinlemesine ve boylamsal değerlendirilmesini hedeflemektedir. Araştırmada karma araştırma yöntemlerinden açıklayıcı desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, amaçsal örnekleme yöntemi ile seçilen Türkiye’nin kuzeydoğusunda yer alan bir il merkezindeki ortaokulda öğrenim gören toplam 39 öğrenci ve bu öğrencilerin fen bilgisi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada aynı öğrencilerin 7. sınıf ve 8. sınıf uygulamalarına yer verilmiştir. Veriler; ünite tabanlı fen başarı testi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yolu ile elde edilmiştir. Araştırmanın sonunda öğretmen ve uygulama grubundan 10 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırma sonuçları, ATBÖ yaklaşımının öğrencilerin ünite tabanlı fen başarılarının istatistiksel anlamlı düzeyde artmasına kakı sağladığını göstermiştir. Öğrenci ve öğretmen görüşmelerinden elde edilen sonuçlar paralelinde öğrencilerin öğrenmelerini sağlayan etkenler; öğrencilerin kendi sorularını oluşturmaları, araştırmalar yapıp deneyler tasarlamaları, yaptıkları gözlem ve deneylerden veriler toplamları ve bulduklarından yola çıkarak iddia ve deliller oluşturmaları yolu ile sürece yaparak ve yaşayarak katılmalarıdır
The purpose of the study was to investigate the impact of implementing Argument Based Inquiry (ABI) Approach on students’ science achievements from students’ and teacher’s perspectives through quantitative and qualitative data analyses. In the research, explanatory design within mixed methods has been implemented. The study involved 7th and 8th grade students and their science teacher from northeast of Turkey. A total of 39 students participated in this study were randomly assigned to the comparison and treatment groups. As data collection tools science achievement test and semistructured interviews from students and teacher were used in the research. While science achievement tests were implemented at the begging and the end of the unit, the semi-structured interviews were conducted upon completion of the unit with teacher and 10 students in the treatment group. The results revealed that the ABI approach had significant impact on treatment group students’ conceptual understanding of science when it is compared to those in the comparison group. The factors affecting student learning within the ABI process was outlined as follows: student involvement in the handson process with the generation of own questions, making investigations and designing experiments, collecting data through the observations and experiments, and generation of claims and evidence based on the findings
Other ID | JA49FY97CV |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International