Eğitim öğretim ortamlarının temeli olarak nitelendirebileceğimiz Türkçe dersi, bugün hak ettiği özeni ve titizliği görememektedir. Ana dilin öğrenimindeki eksikliklerin, öğrencilerin diğer derslerde de başarılı olmasını zorlaştırdığı söylenebilir. Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunları ele alan bu araştırmanın amacı, konu ile ilgili yapılan çalışmaların bir kısmının incelenerek Türkçe öğretiminin sorunlarını belirli başlıklar altında toplamaktır. Araştırmada tarama modeli kullanılmış ve tarama sonucu sorunlar belirli kategorilere ayrılmıştır. Yapılan literatür incelemesi sonucunda Türkçe öğretiminin sorunlarının; öğretim programından, ders kitaplarından, öğretmenlerden ve diğer birtakım hususlardan kaynaklandığı görülmüştür. Ayrıca bu çalışmada mevcut sorunlara çözüm olarak; öğretim programının yeniden düzenlenmesi, ders kitaplarındaki görsellerin öğrenciye uygun hale getirilmesi, öğretilen konuların öğrenci seviyesine uygun olmasının sağlanması, öğretmenlerimize Türkçe öğretimine yönelik hizmet içi eğitimin verilmesi gibi çeşitli öneriler getirilmiştir
Türkçe öğretimi Türkçe öğretiminin sorunları yapılandırmacı yaklaşım Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların kaynağı
Today, Turkish lesson can be described as fundamental of educational enviroment but unfortunately, can not see care and diligence it has been deserves. It can be said that because of insufficiency in the education of native language, the students slog on the other lessons . The purpose of this study, examining the work has been done on the subject to collect the problems of Turkish education under the certain headings while interested in this research related to the problems encountered in teaching Turkish. Screening model has been used in this study and as a result of thes can, problems are divided into the specific categories. As a result of the literature review, the problems of the Turkish education; which have been observed due to the education programs, textbooks, teachers and a number of other matters. Also, at this study various proposals have been expressed that as a solution to these problems; such as there organization of the education program, visual in the textbook to be made available for the students, ensuring that the topic staught according to the student's leveland to be given internal-service training to our teachers about on the teaching of the Turkish
Turkish teaching problems of Turkish teaching constructivist approach source of problems at Turkish teaching
Other ID | JA33RY69HV |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Submission Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International