Tests or measurement instruments are not valid. Because, validity
is a property of the proposed interpretations and uses of scores. Thus, such
statements as “the test is valid” or “the scores are valid” should not be used.
Validity has evolved in the last 70 years. Meanwhile, the types of content
validity, criterion-related [predictive, concurrent] validity, and construct
validity were rejected. Sources of validity evidence in the 1999 Standards replaced these types of
validity. In current Standards, the sources
of validity evidence are specified as evidence based on test content, evidence
based on response processes, evidence based on internal structure, evidence
based on relations to other variables, and evidence based on consequences of
testing. Besides, validity is a unitary concept.
Validity validation new Standards sources of validity evidence educational and psychological testing Bademci’s paradigm shift
Testler ya da ölçme araçları geçerli değildir. Çünkü, geçerlik,
ölçümlerin kullanımlarının ve önerilen yorumlarının bir özelliğidir. Böylece,
“test geçerlidir” veya “ölçümler geçerlidir” benzeri ifadeler
kullanılmamalıdır. Geçerlik, son 70 yılda evrim geçirmiştir. Bu süre zarfında,
kapsam geçerliği, ölçüt ilişkili [yordayıcı, eşzamanlı] geçerlik ile yapı
geçerliği türleri reddedildi. Geçerliğin
bu türlerinin yerini, 1999 Standartlarında,
geçerlik kanıtının kaynakları aldı. Güncel Standartlarda,
geçerlik kanıtının kaynakları, test içeriği üzerine temellenmiş kanıt, yanıt
süreçleri üzerine temellenmiş kanıt, iç yapı üzerine temellenmiş kanıt, diğer
değişkenlerle ilişkiler üzerine temellenmiş kanıt ve test etmenin sonuçları
üzerine temellenmiş kanıt şeklinde belirtilmektedir. Bununla birlikte, geçerlik,
bütüncül bir kavramdır.
Geçerlik geçerleme yeni Standartlar geçerlik kanıtının kaynakları eğitimsel ve psikolojik test etme Bademci’nin paradigma değişikliği
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2017 |
Submission Date | June 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International