The purpose of this study is to investigate secondary school teachers’ level of exposure to cyber bullying and their coping strategies for it. The survey method was used as the basic method in this study, and the mixed method was utilized in the analysis of the data. A total of 22 teachers who work in official secondary schools in Kecioren, a town in Ankara, in 2016-2017 academic year comprised the sampling of the present study. An interview form prepared by the researcher was used during the data collection phase. Descriptive analysis and content analysis were carried out to analyze the interview data. The results of the study revealed that that 95% of the teachers were directly exposed to cyber bullying, and 87% of them had witnessed such an event. The teachers suffering from bullying have been subjected to insults, the sharing of personal information and pictures without permission, sexual harassment and the seizure of their accounts. In addition, these teachers face anger, sadness, low self-esteem, fear and restlessness. For this reason, all of the teachers are taking various measures against cyber bullying, and they give some suggestions regarding it.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğretmenlerinin siber zorbalık yaşama düzeylerinin ve siber zorbalık ile başa çıkma stratejilerinin belirlenmesidir. Araştırmada, temel yöntem olarak tarama modeli kullanılmış, verilerin analizinde karma yöntemden faydalanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Keçiören ilçesindeki resmi ortaokullarda görev yapan toplam 22 öğretmen oluşturmuştur. Veri toplama aşamasında araştırmacı tarafından öğretmenlere yönelik olarak hazırlanan görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme sorularının analizinde ise nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan betimsel analiz ve içerik analizi yöntemlerine başvurulmuştur. Çalışma sonucunda öğretmenlerin %95’inin siber zorbalığa doğrudan maruz kaldığı, %87’sinin ise etrafında böyle bir olayın yaşandığına şahit olduğu tespit edilmiştir. Siber zorbalık yaşayan öğretmenler daha çok hakaret, kişisel bilgi ve resimlerinin izinsiz olarak paylaşılması, cinsel taciz ve hesaplarının ele geçirilmesi davranışlarına maruz kalmışlardır. Ayrıca, bunlar karşısında öğretmenler daha çok kızgınlık, üzüntü, kendini kötü hissetme, korku ve huzursuzluk yaşamaktadırlar. Bu nedenle, öğretmenlerin tamamı siber zorbalığa karşı çeşitli önlemler almaktadırlar ve çeşitli önerilerde bulunmaktadırlar.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 28, 2017 |
Submission Date | April 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International