This study aimed to determine the STEM awareness levels of science
teachers in terms of different variables. To do so, the survey model was used
in the present study, carried out with 321 science teachers who work in
different schools in Turkey."STEM Awareness Scale (SAS)", developed
by Çevik (2017), was employed as the data collection tool, and the data were
analyzed using IBM SPSS-21 statistical program. For the data analysis,
independent t-test, variance analysis (ANOVA), and Tukey test were used. The results
of this study demonstrate that there is significant difference in science
teachers’ STEM awareness levels for gender, duration of professional
experience, exposure to in-service course/seminar, and education level
variables; however, there is no significant difference in science teachers’
STEM awareness levels as regards the number of students in the classroom and
the type of schools.
Bu araştırmada, fen bilimleri öğretmenlerinin STEM
bilincinin farklı değişkenler açısından belirlenmesi amaçlanmıştır. Tarama
modelinin kullanıldığı araştırma, Türkiye’nin farklı okullarında görev yapmakta
olan 321 Fen Bilimleri öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin
toplanmasında Çevik (2017) tarafından geliştirilen “FeTeMM Farkındalık Ölçeği
(FFÖ)” kullanılmıştır ve veriler IBM SPSS-21 istatik programı kullanılarak
analiz edilmiştir. Veriler; bağımsız örneklemler t-testi, tek yönlü varyans
analizi (ANOVA) ve Tukey testi yapılarak değerlendirilmiştir. Araştırma
bulgularında, Fen Bilimleri Öğretmenlerinin STEM yaklaşımına yönelik farkındalıklarında
cinsiyet, mesleki deneyim, hizmet içi/kurs/seminer alma, eğitim düzeyine göre
anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Ancak Fen Bilimleri öğretmenlerinin
STEM yaklaşımına yönelik farkındalıklarında, sınıftaki öğrenci sayısı ve görev
yapılan okul türüne göre anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2018 |
Submission Date | January 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International