Book Review
BibTex RIS Cite

THE NARRATIVE OF THE PROPHET MUHAMMAD IN THE HISTORY COURSE BOOKS USED BETWEEN THE YEARS 1931-1977 IN TURKEY

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 46 - 65, 29.12.2018

Abstract





The purpose of this
research is to analyze the narrative of Muhammad in history course books in
depth. The document analysis method, within the qualitative approach
approach, was used in the study. The data source of the research consisted of
the relevant sections of the history course books, used between the years
1931-1977, in the Republican Period. The collected data were analyzed with
the content analysis technique. The presentation, content, language, and
style of the relevant course books were discussed in terms of their
appropriateness for the pedagogical level. As a result of the
analyses, it was found that
the narrative of the Prophet Muhammad was affected by the historical and
political conditions of the period. In addition, it was observed that an
ideological language was used in the course books taught in the early period,
therefore they deviated from the scientific attitude. However, it was seen
that a more scientific and convenient language was used in the course books used
after 1950.


References

  • Akbaba, B. (2015). Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşundan günümüze lise tarih ders kitaplarında Türk-Arap ilişkilerinin sunumu ve Arap imajı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 337-356. doi: 10.17152/gefad.86664
  • Altunışık, R, Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya: Sakarya. Altuntaş, H. & Şahin, M. (2008). Kur’an-ı Kerim Meali. Diyanet İşleri Başkanlığı.
  • Ata, B. (2017). Türkiye’de bir psikolog tarih ders kitabı yazarı oldu: Psikolog Ali Haydar Taner ve ortaokul için tarih- II üzerine. Turkish History Education Journal, 6(2), 215-242. doi: 10.17497/tuhed.343074
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Demircioğlu, İ. H. (2013). Tarih ders kitabı yazımında yeni yaklaşımlar. Karadeniz Araştırmaları, 38, 119-133.
  • Forster, N. (1995). The analysis of company documentation. C.Cassell & G. Symon (Ed.) Qualitative methods in organizational research: A pratical guide içinde. London: Sage.
  • Hayta, N. & Karabağ, Ş.G. (2003). Tarih ders kitapları nasıl analiz edilmelidir? N. Hayta (Ed.), Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu içinde (ss.31-45). Ankara: Nobel.
  • Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu.
  • Safran, M. (2008). Türkiye’de tarih eğitimi ve öğretimi. Safran, M. & D. Dilek (Yay. Haz.). 21.yüzyılda kimlik, vatandaşlık ve tarih eğitimi içinde (ss. 13-23). İstanbul: Yeni İnsan.
  • Şahin, M. (2011). Sosyal bilgiler ders kitaplarının mesaj tasarımı ilkeleri açısından değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.b.). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, T. & Şimşek, A. (2015). Erken Cumhuriyet dönemi lise tarih ders kitaplarında din anlatısı. Eğitim ve Bilim, 40(179). doi: 10.15390 /eb.4246.

1931-1977 YILLARI ARASINDA TÜRKİYE’DE OKUTULAN TARİH DERS KİTAPLARINDA HZ. MUHAMMED ANLATISI

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 46 - 65, 29.12.2018

Abstract





Bu araştırmanın amacı,
Tarih ders kitaplarında Hz. Muhammed anlatısını detaylı biçimde analiz
edebilmektir. Çalışmada nitel yaklaşım kapsamında döküman inceleme yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmanın veri kaynağını, Cumhuriyet Döneminde 1931-1977
yılları arasında tarih derslerinde okutulan tarih ders kitaplarının ilgili
bölümleri oluşturmaktadır. Çalışmada toplanan veriler içerik analizi tekniğiyle
çözümlenmiştir. Bahsi geçen ders kitaplarındaki sunum, içerik, dil ve üslup, pedagojik
düzeye uygunluk açısından tartışılmıştır. Yapılan analizlerin sonucunda,
tarih ders kitaplarında Hz. Muhammed anlatısının, dönemin tarihsel ve siyasi
şartlarından etkilendiği saptanmıştır. Erken dönem ders kitaplarında,
ideolojik bir dil kullanıldığı ve buna bağlı olarak bilimsellikten uzaklaşıldığı
gözlenirken, 1950 sonrası okutulan ders kitaplarında daha düzeyli ve bilimsel
bir dil kullanıldığı tespit edilmiştir.


References

  • Akbaba, B. (2015). Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşundan günümüze lise tarih ders kitaplarında Türk-Arap ilişkilerinin sunumu ve Arap imajı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 337-356. doi: 10.17152/gefad.86664
  • Altunışık, R, Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya: Sakarya. Altuntaş, H. & Şahin, M. (2008). Kur’an-ı Kerim Meali. Diyanet İşleri Başkanlığı.
  • Ata, B. (2017). Türkiye’de bir psikolog tarih ders kitabı yazarı oldu: Psikolog Ali Haydar Taner ve ortaokul için tarih- II üzerine. Turkish History Education Journal, 6(2), 215-242. doi: 10.17497/tuhed.343074
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Demircioğlu, İ. H. (2013). Tarih ders kitabı yazımında yeni yaklaşımlar. Karadeniz Araştırmaları, 38, 119-133.
  • Forster, N. (1995). The analysis of company documentation. C.Cassell & G. Symon (Ed.) Qualitative methods in organizational research: A pratical guide içinde. London: Sage.
  • Hayta, N. & Karabağ, Ş.G. (2003). Tarih ders kitapları nasıl analiz edilmelidir? N. Hayta (Ed.), Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu içinde (ss.31-45). Ankara: Nobel.
  • Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu.
  • Safran, M. (2008). Türkiye’de tarih eğitimi ve öğretimi. Safran, M. & D. Dilek (Yay. Haz.). 21.yüzyılda kimlik, vatandaşlık ve tarih eğitimi içinde (ss. 13-23). İstanbul: Yeni İnsan.
  • Şahin, M. (2011). Sosyal bilgiler ders kitaplarının mesaj tasarımı ilkeleri açısından değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.b.). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, T. & Şimşek, A. (2015). Erken Cumhuriyet dönemi lise tarih ders kitaplarında din anlatısı. Eğitim ve Bilim, 40(179). doi: 10.15390 /eb.4246.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Yusuf Ziya Aktaş

Uğur Ünal This is me

Publication Date December 29, 2018
Submission Date May 2, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Aktaş, Y. Z., & Ünal, U. (2018). 1931-1977 YILLARI ARASINDA TÜRKİYE’DE OKUTULAN TARİH DERS KİTAPLARINDA HZ. MUHAMMED ANLATISI. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 46-65.