The purpose of this research is to determine the opinions
of the pre-service science teachers about therelationship of science,
technology, engineering and mathematics (STEM) fields. For this purpose, the research
was carried out with 12 pre-service science teachers who were studying at a Science Education Teaching Department of a
university in the academic year of 2015-2016. Research data were collected with
an open-ended question. The collected data were analyzed using content analysis.
As a result of the study, it was observed that the pre-service teachers expressed
the relation of the STEM fields with five different perspectives. According to the
opinions of the teacher candidates; “Mathematics is used in science”, “Science,
engineering, and mathematics help make technology”, “The engineering field holds
and uses science, and mathematics”, “Technology emerges as a result of
engineering activities”, “Science, technology, engineering, and mathematics complement
each other”.
Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen
adaylarının fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) alanlarının
birbirleriyle ilişkisi hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla
araştırma, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında bir üniversitenin Fen Bilgisi
Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 12 öğretmen adayı ile
yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, açık uçlu soru ile elde edilmiştir. Elde
edilen veriler içerik analiziyle incelenmiştir. İnceleme sonucunda, öğretmen
adaylarının STEM alanlarının ilişkisini beş farklı bakış açısıyla ifade
ettikleri gözlemlenmiştir. Öğretmen adaylarının görüşlerine göre; “Fen alanında
matematik kullanılır.”, “Fen, mühendislik ve matematik teknolojiyi ortaya
çıkarır.”, “Mühendislik alanı fen ve matematiği barındırır, kullanır.”,
“Teknoloji, mühendislik faaliyetleri sonucu ortaya çıkar.”, “Fen, teknoloji,
mühendislik ve matematik birbirini tamamlar.” bakış açılarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Submission Date | June 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International