This research investigates the effect of secondary
school 8th grade science and technology course students' participation in
classroom tasks on their motivation and attitude towards the lesson.
Descriptive method was used in this research. The sample of the research,
chosen by the random sampling method, is comprised of 352 students who attended
schools in the 2013-2014 academic year in the metropolitan townships (Sincan,
Bala, Ayaş, Yenimahalle) of the city of Ankara. "Participation Scale"
and "Attitude and Motivation Scale", developed by Sarıtepeci (2012),
and "Paricipation on the Process of Teaching and Learning Scale",
developed by Erişti (1998) were used. The results show that the girls have more
participation in lessons than the boys do, that there is a significant
relationship between level of students' "active and cooperatively
learning" and their academic success, and that there is a significant
relationship between students' participation of classroom tasks and students' attitudes towards the lesson.
Araştırmanın amacı, Ortaokul 8. sınıf fen ve teknoloji dersi sınıf içi
etkinliklere katılımın öğrencilerin derse karşı tutum ve motivasyonuna etkisini
incelemektir. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini Ankara ili merkez ilçelerinden (Sincan, Bala, Ayaş, Yenimahalle)
seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen okullarda 2013-2014 eğitim öğretim yılında
öğrenim gören üç yüz elli iki 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada,
Sarıtepeci (2012) tarafından geliştirilen “Katılım Ölçeği” ile “Tutum ve
Motivasyon Ölçeği” ve Erişti (1998) tarafından geliştirilen “Öğretme Öğrenme
Sürecine Katılım Davranışı Ölçeği” kullanılmıştır. Sonuçlar kız öğrencilerin
erkek öğrencilere göre derse daha fazla katıldığını, öğrencilerin “aktif ve
yardımlaşarak öğrenme” düzeyleri ile akademik başarıları arasında anlamlı bir
ilişki bulunduğunu ve öğrencilerin sınıf içi etkinliklere katılımları ile derse
karşı tutumları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Submission Date | May 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International