Bu çalışmada lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeyi ile sosyal kaygı ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin demografik özelliklere göre nasıl farklılaştığının ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ordu İli Ünye ilçe merkezindeki devlet okullarına devam eden 284 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin analizinde ilişkisel tarama yöntemi esas alınmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS 20.0 programı yardımıyla analiz edilmiş ve dağılımın özelliklerinin incelenmesinin ardından frekans yüzde analizi, korelasyon, bağımsız T-testi, tek yönlü varyans Analizi (ANOVA) testleri uygulanmıştır.Sonuç olarak; araştırmaya katılan lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeyleri ile sosyal kaygı ve yalnızlık düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Akıllı telefon bağımlılık düzeyleri ile sosyal kaygının alt boyutları olan olumsuz değerlendirilme korkusu, genel durumlarda sosyal kaçınma ve huzursuzluk duyma düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin sınıf düzeyine, algılanan akademik başarı düzeyine, algılanan ebeveyn tutumuna ve yalnızlık değişkenine göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgulara dayanılarak önerilerde bulunulmuştur.
This study aims to identify the relation between high school students’ level of smart phone addiction and that of social anxiety and loneliness, and to reveal how level of smart phone addiction differs in terms of demographic characteristics. Relational screening model was used in this study. In this research, the working group comprises 284 students studying in Ünye district of Ordu province in 2017-2018 academic year. Relational analysing method was used to analyse the data. The data were analyzed by SPSS 20.0 and after analyzing variances of distribution, frequency/percentage analysis, correlations, independent t-test, and one-way analysis of variance were made. The results show that there is a statistically significant relationship between the participant high school students’ level of smart phone addiction and that of social anxiety and loneliness. It is concluded that there is a low level-positive significant relation between smart phone addiction and the following sub-dimensions of social anxiety: fear of being negatively evaluated, and social avoidance and distress in general situations. Besides, the level of smart phone addiction differs in relation to grade level, perceived academic achievement level, perceived parental attitude, and loneliness variable. Suggestions were made on the basis of the findings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2020 |
Submission Date | October 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International