This study aims to analyse high school final year students’ views on the concept of university through metaphors. The study group was composed of 268 high school students. In the study,
the students were asked to produce metaphors for the concept of university. The data were collected via a semi-structured interview form. The data were analysed with content analysis, which is one of the qualitative approach techniques. 229 valid metaphors were collected. The metaphors created were mostly in the categories of “freedom”, “guiding the future” and “informing and developing”. Besides, the categories of “freedom”, “turning point” and “life” were found to be the most frequently used metaphors. According to school type, the views of science high school students were mostly collected in the “informing and developing” category, the views of Anatolian high school students were “freedom”, and the views of Religious vocational high school students were in “instrument” category.
Bu çalışmanın amacı, farklı lise türlerinde öğrenim gören lise son sınıf öğrencilerinin üniversite kavramına ilişkin görüşlerinin metaforlar aracılığıyla incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu lise son sınıfta öğrenim gören 268 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada öğrencilerden üniversite kavramına yönelik metaforlar üretmeleri istenmiştir. Çalışma verileri yarı-yapılandırılmış bir form aracılığıyla toplanmıştır. Çalışma verileri nitel yaklaşım tekniklerinden içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışmada 229 metafor üretilmiştir. Üniversite kavramının tanımlanmasında üretilen metaforların en çok “özgürlük”, “geleceğe yön veren” ve “bilgi veren ve geliştiren” kategorileri altında yer aldığı görülmüştür. Ayrıca “özgürlük”, “dönüm noktası”, “hayat” ve “gelecek” ifadeleri de en sık kullanılan metaforlar olarak göze çarpmıştır. Metaforlar okul türüne göre analiz edildiğinde; Fen Lisesi öğrencilerinin görüşlerinin çoğunlukla “bilgi veren ve geliştiren”, Anadolu Lisesi öğrencilerinin “özgürlük” ve İmam-Hatip Lisesi öğrencilerinin ise “araç” kategorilerinde yer aldığı görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2020 |
Submission Date | June 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International