Review
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Alanında Vatandaşlık Eğitimi Konuları Üzerine Yapılan Tezlerin Eğilimleri

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 399 - 417, 29.12.2021
https://doi.org/10.51725/etad.910681

Abstract

Bu araştırmada, Sosyal Bilgiler alanında vatandaşlık eğitimi konuları üzerine yapılan tezlerin eğilimlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışmasına göre desenlenmiştir. Veriler doküman incelemesi tekniğiyle toplanmış; betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Çalışmanın amacına uygun olarak elde edilen tezler araştırmacıların cinsiyetine, yazıldığı tarihe, yazıldığı üniversiteye, düzeyine, danışman unvanına, yöntemine, çalışma grubuna, veri toplama araçlarına, çalışma grubu büyüklüğüne, anahtar kelimelerine, kaynakça sayılarına, yerli ve yabancı kaynakça sayılarına göre incelenmiştir. Araştırmada elde edilen bazı sonuçlara göre ilgili konu üzerine tez yazan erkek araştırmacı sayısı daha fazladır. Tezler en çok Doçent Doktor unvanına sahip akademisyenlerin danışmanlığında yürütülmüştür. Konuyla alakalı en fazla 2019 yılında tez yapılmıştır. En fazla tez yüksek lisans düzeyindeki öğrenciler tarafından yapılmıştır. Konuyla ilgili en fazla tez yapımında bulunulan üniversite Marmara üniversitesidir.

References

  • Arı, A. (Ed.). (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Konya: Eğitim.
  • Aydoğdu, Ü. R., Karamustafaoğlu, O. ve Bülbül, M. Ş. (2017). Akademik araştırmalarda araştırma yöntemleri ile örneklem ilişkisi: Doğrulayıcı doküman analizi örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 556-565. http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.1803
  • Bardakçı, S. (2019). Öğrencilerin üniversite ve bölüm tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO. örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 356-373. http://esjournal.cumhuriyet.edu.tr/en/pub/issue/50375/615244 sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F., (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59094/850510 sayfasından erişilmiştir.
  • Çalışkan, M. ve Serçe, H. (2018). Türkiye’de eğitim alanındaki eylem araştırması makaleleri: Bir içerik analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 57-79. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59094/850510 sayfasından erişilmiştir.
  • Çelikkaya, T. ve Kürümoğlu, M. (2018). Yenilenen sosyal bilgiler dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 104-120.
  • Çelikkaya, T., Öztürk-Demirbaş, Ç., Yıldırım, T. ve Yakar, H. (2020). Yeni program ve ders içeriklerine göre sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çoruk, A., Çağatay, Ş. ve Öztürk, H. (2016). Lisansüstü eğitimde kayıt ve devam sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 165-178.
  • Daşcan, Ö. (2020). Ortaokul Programı 5-8. Sınıflar/ Türkçe- Sosyal Bilgiler. Ankara: Anı.
  • Demir, S. B. (Ed.). (2016). Vatandaşlık bilgisi. Ankara: Anı.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Güven, A. (2019). Sosyal bilgiler ve vatandaşlık bilgisi. İ. H. Demircioğlu, S. Kaymakçı ve E. Demircioğlu (Ed.), Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi araştırmaları el kitabı içinde (s. 805-827). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114. .https://dergipark.org.tr/en/pub/gopsbad/issue/48557/616554 sayfasından erişilmiştir.
  • Keskin, Y. (2020). Sosyal bilgiler programı tarihi ve güncel gelişmeler. T. Çelikkaya, Ç. Ö. Demirbaş, T. Yıldırım ve H. Yakar (Ed.), Yeni program ve ders içeriklerine göre sosyal bilgiler öğretimi-ı içinde (s. 1-42). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kuş, Z. ve Aksu, A. (2017). Vatandaşlık ve vatandaşlık eğitimi hakkında sosyal bilgiler öğretmenlerinin inançları. Uluslararası Türk Eğitim Bilimlari Dergisi, 5(8), 2148-2314. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/408559 sayfasından erişilmiştir.
  • Kuş, Z. ve Yakar, H. (2017). Türkiye’de demokrasi eğitimi alanında yapılan araştırmalarda eğilim: Bir içerik analizi çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(3), 486-513.
  • MEB. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı: İlkokul 4, 5, 6, 7. sınıflar. Ankara: Meb Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://mufredat.meb.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Merey, Z. (2019). Vatandaşlık bilgisi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Merey, Z., Karatekin, K. ve Kuş. Z. (2012). İlköğretimde vatandaşlık eğitimi: Karşılaştırmalı kuramsal bir çalışma. GEFAD, 32(3), 795-821.
  • Ocak, G. (2020). Eğitimde eylem araştırması ve örnek araştırmalar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Oral, B. ve Çoban, A. (2020). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, C. (Ed.). (2015). Sosyal bilgiler öğretimi: Demokratik vatandaşlık eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk C., İbrahimoğlu, Z. ve Yıldırım, G. (Ed.). (2020). Kuramsal temeller ve güncel tartışmalar ışığında 21. yüzyılda vatandaşlık ve vatandaşlık eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Seggie, F. N. ve Bayyurt, Y. (2021). Nitel araştırma yöntemi. F. Nevraseggie ve Y. Bayyurt (Ed.), Nitel araştırma yöntem teknik analiz ve yaklaşımları içinde (s.12-24). Ankara: Anı.
  • Som, İ. ve Karataş, H. (2015). Türkiye’de vatandaşlık eğitimi üzerine bir inceleme. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 33-50. https://doi.org/10.29065/usakead.232402
  • Şahin, M., Göğebakan-Yıldız, D. ve Duman, R. (2011). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 96-121. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/179020 sayfasından erişilmiştir.
  • Şen, A. (2019). Vatandaşlık eğitiminde değişiklik ve süreklilikler: 2018 sosyal bilgiler öğretim programı nasıl bir vatandaşlık eğitimi öngörüyor? Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 1-28.
  • Şimşek, S. (2020). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenleri için sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Anı.
  • Şimşek, U., Tıkman, F., Yıldırım, E. ve Şentürk M. (2017). Sosyal bilgiler ve sınıf eğitimi öğretmen adaylarının gözünden vatandaşlık eğitimi: Nitel bir çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 913-925.
  • Tay, B. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminin dünü bugünü ve yarını. R. Turan ve K. Ulusoy. (Ed.), Sosyal bilgilerin temelleri içinde. (s. 2-16). Ankara: Pegem Akademi.
  • Topkaya, Y. ve Şentürk, M. (2019). Vatandaşlık ve sosyal bilgiler ilişkisi. C. Kara (Ed.), Sosyal bilgilerin temelleri içinde (s. 103-24). Ankara: Pegem Akademi.
  • Turan, R. ve Ulusoy, K. (Ed.). (2013). Sosyal bilgilerin temelleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünal, F. (2019). Vatandaşlık yaklaşımları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırm, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. Elementary Education Online, 79-92. http://ilkogretim-çevrimiçi.org.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Yök Akademik. (2021). Yükseköğretim akademik arama. https://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama sayfasından erişilmiştir.

The Trends of Social Studies Theses Written about Citizenship Education Topics

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 399 - 417, 29.12.2021
https://doi.org/10.51725/etad.910681

Abstract

In this study, it is aimed to determine the trends in the Social Studies theses written about citizenship education topics. The study was designed by adopting case study, which is one of the qualitative research methods. The data of the research were collected through document analysis method and analyzed using descriptive analysis. The theses that were obtained in line with the purpose of the study were examined according to the gender of the researcher, the date of publication, the relevant university, the level, the title of the advisor, the method, the study group, the data collection tools, the size of the study group, the keywords, the number of indexes, and the number of native and foreign bibliographies. In accordance with some results of the study, the number of male researchers who wrote their theses about citizenship education is higher. Theses were found to have been mostly supervised by the academicians who had the title of associate professorship. The highest number of theses written within the related subject was in 2019. Most of the theses were submitted by master’s degree students. The institution that published the biggest amount of theses about citizenship education is Marmara University.

References

  • Arı, A. (Ed.). (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Konya: Eğitim.
  • Aydoğdu, Ü. R., Karamustafaoğlu, O. ve Bülbül, M. Ş. (2017). Akademik araştırmalarda araştırma yöntemleri ile örneklem ilişkisi: Doğrulayıcı doküman analizi örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 556-565. http://dx.doi.org/10.14582/DUZGEF.1803
  • Bardakçı, S. (2019). Öğrencilerin üniversite ve bölüm tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO. örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 356-373. http://esjournal.cumhuriyet.edu.tr/en/pub/issue/50375/615244 sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F., (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59094/850510 sayfasından erişilmiştir.
  • Çalışkan, M. ve Serçe, H. (2018). Türkiye’de eğitim alanındaki eylem araştırması makaleleri: Bir içerik analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 57-79. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59094/850510 sayfasından erişilmiştir.
  • Çelikkaya, T. ve Kürümoğlu, M. (2018). Yenilenen sosyal bilgiler dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 104-120.
  • Çelikkaya, T., Öztürk-Demirbaş, Ç., Yıldırım, T. ve Yakar, H. (2020). Yeni program ve ders içeriklerine göre sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çoruk, A., Çağatay, Ş. ve Öztürk, H. (2016). Lisansüstü eğitimde kayıt ve devam sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 165-178.
  • Daşcan, Ö. (2020). Ortaokul Programı 5-8. Sınıflar/ Türkçe- Sosyal Bilgiler. Ankara: Anı.
  • Demir, S. B. (Ed.). (2016). Vatandaşlık bilgisi. Ankara: Anı.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Güven, A. (2019). Sosyal bilgiler ve vatandaşlık bilgisi. İ. H. Demircioğlu, S. Kaymakçı ve E. Demircioğlu (Ed.), Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi araştırmaları el kitabı içinde (s. 805-827). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114. .https://dergipark.org.tr/en/pub/gopsbad/issue/48557/616554 sayfasından erişilmiştir.
  • Keskin, Y. (2020). Sosyal bilgiler programı tarihi ve güncel gelişmeler. T. Çelikkaya, Ç. Ö. Demirbaş, T. Yıldırım ve H. Yakar (Ed.), Yeni program ve ders içeriklerine göre sosyal bilgiler öğretimi-ı içinde (s. 1-42). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kuş, Z. ve Aksu, A. (2017). Vatandaşlık ve vatandaşlık eğitimi hakkında sosyal bilgiler öğretmenlerinin inançları. Uluslararası Türk Eğitim Bilimlari Dergisi, 5(8), 2148-2314. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/408559 sayfasından erişilmiştir.
  • Kuş, Z. ve Yakar, H. (2017). Türkiye’de demokrasi eğitimi alanında yapılan araştırmalarda eğilim: Bir içerik analizi çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(3), 486-513.
  • MEB. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı: İlkokul 4, 5, 6, 7. sınıflar. Ankara: Meb Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://mufredat.meb.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Merey, Z. (2019). Vatandaşlık bilgisi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Merey, Z., Karatekin, K. ve Kuş. Z. (2012). İlköğretimde vatandaşlık eğitimi: Karşılaştırmalı kuramsal bir çalışma. GEFAD, 32(3), 795-821.
  • Ocak, G. (2020). Eğitimde eylem araştırması ve örnek araştırmalar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Oral, B. ve Çoban, A. (2020). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, C. (Ed.). (2015). Sosyal bilgiler öğretimi: Demokratik vatandaşlık eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk C., İbrahimoğlu, Z. ve Yıldırım, G. (Ed.). (2020). Kuramsal temeller ve güncel tartışmalar ışığında 21. yüzyılda vatandaşlık ve vatandaşlık eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Seggie, F. N. ve Bayyurt, Y. (2021). Nitel araştırma yöntemi. F. Nevraseggie ve Y. Bayyurt (Ed.), Nitel araştırma yöntem teknik analiz ve yaklaşımları içinde (s.12-24). Ankara: Anı.
  • Som, İ. ve Karataş, H. (2015). Türkiye’de vatandaşlık eğitimi üzerine bir inceleme. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 33-50. https://doi.org/10.29065/usakead.232402
  • Şahin, M., Göğebakan-Yıldız, D. ve Duman, R. (2011). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 96-121. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/179020 sayfasından erişilmiştir.
  • Şen, A. (2019). Vatandaşlık eğitiminde değişiklik ve süreklilikler: 2018 sosyal bilgiler öğretim programı nasıl bir vatandaşlık eğitimi öngörüyor? Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 1-28.
  • Şimşek, S. (2020). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenleri için sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Anı.
  • Şimşek, U., Tıkman, F., Yıldırım, E. ve Şentürk M. (2017). Sosyal bilgiler ve sınıf eğitimi öğretmen adaylarının gözünden vatandaşlık eğitimi: Nitel bir çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 913-925.
  • Tay, B. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminin dünü bugünü ve yarını. R. Turan ve K. Ulusoy. (Ed.), Sosyal bilgilerin temelleri içinde. (s. 2-16). Ankara: Pegem Akademi.
  • Topkaya, Y. ve Şentürk, M. (2019). Vatandaşlık ve sosyal bilgiler ilişkisi. C. Kara (Ed.), Sosyal bilgilerin temelleri içinde (s. 103-24). Ankara: Pegem Akademi.
  • Turan, R. ve Ulusoy, K. (Ed.). (2013). Sosyal bilgilerin temelleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünal, F. (2019). Vatandaşlık yaklaşımları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırm, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. Elementary Education Online, 79-92. http://ilkogretim-çevrimiçi.org.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Yök Akademik. (2021). Yükseköğretim akademik arama. https://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama sayfasından erişilmiştir.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Review Article
Authors

Zafer Tangülü 0000-0003-1596-442X

Ayşegül Karakuş 0000-0001-8793-9448

Publication Date December 29, 2021
Submission Date April 7, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Tangülü, Z., & Karakuş, A. (2021). Sosyal Bilgiler Alanında Vatandaşlık Eğitimi Konuları Üzerine Yapılan Tezlerin Eğilimleri. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 399-417. https://doi.org/10.51725/etad.910681