Bu çalışma, Apollon ve Marsyas’ın müzik yarışması mitolojisinin Antik Dönem ve Avrupa görsel sanatlarına yansımalarını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Bu yarışmayı anlatan görsel sanatlara ait eserler, geniş bir alan yazın taraması yapılarak ulaşılabilen 24 sanatçının 29 adet eserinde geçen bu mitolojik olayın tasvir edilme biçimini tespit etmek amacıyla betimsel analiz yapılmıştır. Çalışmada, tarihsel dönem, kullanılan objeler, figürlerin kompozisyona göre beden hareketleri ve yerleşme biçimleri, duygu durumları, giyinme tarzları ve beden uzuvlarının özelliklerine göre öne çıkan yönleri incelenmiştir. Verilerden elde edilen bulgulara göre; Antik dönemde M.Ö. 4. ve 5. yy, Avrupa’da 15. ve 19. yy. arasında yoğun bir şekilde sanatçılar tarafından işlendiği, dönemlere göre farklı müzik aletleri kullanıldığı, özellikle hikâyede sıkça geçen Marsyas’ın derisinin yüzülmesi sahnesinin Tanrı’ya itaatsizliğin bir cezası olarak vurgulandığı, efsanenin güçlü ile güçsüz arasındaki çatışmaya dikkat çektiği görülmüştür. Eserlerde Kral Midas farklı biçimlerde ve farklı kıyafetlerle hakem olarak gösterilmiştir.
This study was carried out in order to determine the reflections of the mythology of the music competition of Apollo and Marsyas on the visual arts of Antiquity and Europe. In order to determine the way this mythological event is depicted in 29 works of 24 artists whose works of visual arts describing this competition can be accessed by scanning a large area of the summer, a descriptive analysis has been carried out to determine the way this mythological event is depicted. The study was examined in terms of historical period, objects used, body movements and placement of figures according to composition, emotional states, dressing styles and prominent aspects according to the characteristics of body limbs. According to the findings obtained from the data; In the ancient period, B.C 4th and 5th centuries, 15th century in Europe and 19. where yy is committed between heavily by artists for the period according to different musical instruments used, especially in the last scene of the story so often highlighted as a punishment for disobedience to God Marsyas the skinning of myth, the weak with the strong, it was noted that he was paying attention to the conflict between. In the works, King Midas is showns a referee in different forms and in different clothes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 25, 2022 |
Publication Date | June 28, 2022 |
Submission Date | February 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International