The purpose of this study is to determine the effect of the selection of the children’s books on motivation of the 4th grade in primary school pupils. Qualitative and quantitative research methods were used in this research. Working group of this research includes 25 grade 4 pupils studying in Ankara. A semi-structured interview form chosen by the researchers and a reading motivation scale have been used in this research. The research took 7 weeks in which pre-tests, post-tests and practices and interviews were carried out. During the post-test period, semi structured interviews were conducted with 7 randomized pupils. Quantitative data acquired were analysed by the SPSS software. Descriptive analysis was used in the analysis of quantitative data. As a result of the research, it was concluded that the selection of children's books has a positive effect on reading motivation of the 4th grade primary school pupils.
Bu çalışmanın amacı çocuk kitapları seçiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonu üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmaca nicel ve nitel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde eğitim gören 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır Çalışmada araştırmacı tarafından belirlenen yarı yapılandırılmış görüşme formu ve okuma motivasyonu ölçeği kullanılmıştır. Araştırma ön test, son test, uygulamalar ve görüşmelerin gerçekleştirildiği toplam yedi haftada tamamlanmıştır. Son test sonrasında rastgele seçilen sekiz öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen nicel veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda çocuk kitapları seçiminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonu üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Submission Date | September 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International