Bu araştırmanın amacı, Türkiye'deki yükseköğretimde öğrenci okul bırakma konusundaki
kaynakları sistematik inceleme yöntemi kullanarak bulmak ve analiz etmektir. Araştırma
sorularına göre, Türkiye'de 2012 yılından sonra yürütülen on altı kaynak (dokuz makale ve yedi
tez) dikkate alınmış ve PRISMA 2020 Yöntemi altında tanımlanan bir içerik tabanlı analiz
yapılmıştır. Sorunları daha derinlemesine incelemek ve sorunların arkasındaki faktörleri
belirtmek için nitel ve nicel yöntemler kullanılmıştır. Örneklem, hâlâ üniversitede olanlar,
üniversiteyi bırakanlar, öğretmenler ve yöneticilerden oluşmaktadır. Okulu bırakmanın
arkasındaki faktörler, ön-üniversite (kişisel faktörler, bölüm seçimine rehberliğin etkileri, aile
faktörleri, eğitim sistemi ile ilgili faktörler, mesleki olgunluk düzeyi faktörleri ve üniversitenin
bulunduğu şehir faktörleri) ve üniversite (sosyal uyum, akademik faktörler ve örgütsel faktörler)
olarak iki süreçte ele alınmıştır. Bu çalışmada, okul bırakmanın nedenleri ve sonuçları ve okul
bırakmaları önlemek veya azaltmak için çözümler tartışılmıştır.
The purpose of this research is to find and analyze the sources about student dropout in higher
education in Turkey using the systematic review method. According to the research questions,
sixteen sources (nine papers and seven theses in the year 2012 and after) conducted in Turkey are
taken into consideration and make a content analysis defined under the PRISMA 2020 Method.
The qualitative and quantitative methods were used to examine the problems more deeply and to
indicate the factors behind the problems. The sample was composed of people still in the
university, people who dropped out of the university, instructors, and administrators. The factors
behind dropout are taken in two processes as pre-university (personal factors, the effects of
guidance to choose a department, family factors, educational system-related factors, the level of
vocational maturity factors, and the factors of the location city of the university) and university
(social adaptation, academic factors, and organizational factors). In this study, the causes and
consequences of school dropouts, and solutions to prevent or reduce dropouts were discussed.
This article, being of a review type, does not require ethical committee approval
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | August 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International