Bu araştırmanın amacı, kadın okul müdürlerinin liderlik stilleri ile öğretmenlerin örgütsel güç mesafesi algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemi, Muğla ilinde, kadın okul müdürleri tarafından yönetilen okullarda görev yapan 378 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, Okul Yöneticilerinin Liderlik Stili Ölçeği ve Örgütsel Güç Mesafesi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Bulgular öğretmenlerin; kadın okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik stilini yüksek, sürdürümcü liderlik stilini orta ve serbest bırakıcı liderlik stilini düşük düzeyde algıladıklarını göstermektedir. Çalışmanın örgütsel güç mesafesi ile ilgili sonuçları, öğretmenlerin gücü kabullenme ve güce razı olma algılarının yüksek; gücü araçsal kullanma ve gücü meşrulaştırma algılarının düşük olduğunu göstermiştir. Öğretmenlerin, kadın okul müdürlerinin liderlik stillerine yönelik algıları, cinsiyet ve eğitim durumuna göre; güç mesafesi algıları, kıdem ve kadro tipine göre anlamlı farklar göstermiştir. Çalışmanın regresyon analizinden elde edilen sonuçları, sürdürümcü liderliğin, öğretmenlerin gücü araçsal kullanma ve güce razı olma algılarının anlamlı birer yordayıcısı olduğunu göstermiştir.
The purpose of this study is to examine the relationship between the leadership styles of female school principals and teachers' perceptions of organizational power distance. The sample of the study consists of 378 teachers working in schools managed by female principals in the province of Muğla. Data were collected using the School Administrators’ Leadership Style Scale and the Organizational Power Distance Scale. The findings indicate that teachers perceive female school principals’ transformational leadership style as high, transactional leadership style as moderate, and laissez-faire leadership style as low. The results related to organizational power distance reveal that teachers’ perceptions of acceptance of power and acquiescence to power are high, while their perceptions of instrumental use of power and justification of power are low. Teachers’ perceptions of female school principals’ leadership styles significantly differ based on gender and educational background, whereas their perceptions of power distance significantly differ based on seniority and employment type. The results of the regression analysis show that transactional leadership is a significant predictor of teachers' perceptions of instrumental use of power and acquiescence to power.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Curriculum and Teaching in Economics, Business and Management |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | August 3, 2024 |
Acceptance Date | September 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International