DİJİTAL HİKAYELEME YÖNTEMİ İLE ETKİLİ TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
Yıl 2017,
, 254 - 275, 11.07.2017
Yakup Yılmaz
,
Mutlu Tahsin Üstündağ
,
Erhan Güneş
,
Gürbüz Çalışkan
Öz
Dijital hikayeleme, geçmişi yüzyıllara dayanan hikâye
anlatımı ile çoklu ortam araçları birleştirilerek ortaya çıkmış bir kavramdır. Derslerde
dijital hikayelerin etkili kullanımının teknoloji entegrasyonunu destekleyici
bir rolü olabilmektedir. Bu noktadan hareketle bu çalışmada bilgi ve iletişim
teknolojilerinden (BİT) yararlanılarak, Türkçe derslerinde kullanılmak üzere dijital
hikayeleme yöntemine göre ders materyalleri (dijital hikayeler) hazırlanmıştır.
Araştırma geliştirilen dijital hikayelerin kullanımının öğrencilerin okuma ve
yazma becerileri üzerindeki etkisini ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu materyaller
altı hafta boyunca ortaokul Türkçe derslerinde işe koşulmuştur. Karma araştırma
yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmada nicel veriler Prozodik
Okuma Becerisi Ölçeği ve Yazılı Anlatım Becerisi ölçeği kullanılarak elde
edilmiştir. Nitel veriler ise öğrencilerin dijital hikayeleme yöntemiyle
gerçekleştirilen öğretim uygulaması hakkındaki görüşlerinden elde edilmiştir.
Deney grubuna (26 öğrenci) ve kontrol grubuna (28 öğrenci) okuma becerisi ile
ilgili ön test, son test ve ara testler uygulanmış, elde edilen veriler
üzerinde tekrarlı ölçümler için tek faktörlü ANOVA analizi yapılmıştır. Uygulama
sonunda deney grubundaki öğrencilerin okuma ve yazma becerilerinde anlamlı ve olumlu
yönde bir değişim olduğu belirlenmiştir. Elde edilen nitel veriler üzerinde yapılan
analiz sonuçlarına göre ise öğrencilerin ve öğretmenin dijital hikayeleme
yöntemiyle gerçekleştirilen öğretim uygulaması hakkındaki görüşlerinin oldukça olumlu
olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak ortaokul Türkçe ders kitabındaki
hikayelerin dijital hikayelere dönüştürülerek kullanılmasını temel alan öğretim
uygulamasının, öğrencilerin okuma ve yazma becerileri üzerinde olumlu sonuçlar
ortaya koyduğu ve öğrencilerin ve öğretmenin bu yeni uygulamaya ilişkin
görüşlerinin de olumlu yönde olduğu söylenebilir.
Kaynakça
- Belet, Ş. D. ve Yaşar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 69-86. http://eku.comu.edu.tr/index/3/1/sdbelet_syasar.pdf adresinden 03.04.2017 tarihinde erişilmiştir.
Bogard, J. M. & McMackin, M. C. (2012). Combining traditional and new literacies in a 21st. century writing workshop. The Reading Teacher, 65(5), 313-323. Doi:http://dx.doi.org/10.1002/TRTR.01048
Chen, R-Ji (2010). Investigating models for preservice teachers’ use of technology to support student-centered learning. Computers & Education, 55(1), 32-42. Doi:https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.11.015
Ciğerci, F. M., & Gultekin, M. (2017). Use of digital stories to develop listening comprehension skills. Issues in Educational Research, 27(2), 252-268. http://www.iier.org.au/iier27/cigerci.pdf adresinden 12.11.2016 tarihinde erişilmiştir.
Coşkun, E. (2013). Yazma Eğitimi. A. Kırkkılıç ve H. Akyol (Editörler), İlköğretimde Türkçe öğretimi içinde (ss. 49-91). Ankara: Pegem Akademi.
Dağhan, G. ve Akkoyunlu, B. (2016). Eğitimde teknoloji kullanım sürdürülebilirliği üzerine yapılan çalışmalardaki genel eğilimler: Bir tematik içerik analizi çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178), 225-253. Doi: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.4175
Daigle, B. A. (2008). Digital storytelling as a literacy-based intervention for a sixth grade student with Autism Spectrum Disorder: An exploratory case study. Unpublished Doctoral Dissertation, Baton Rouge, La: Louisiana State University.
Demir, T. (2012). Türkçe eğitiminde yaratıcı yazma becerisini geliştirme ve küçürek öykü. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 343-357. http://sbed.mku.edu.tr/article/view/1038000330/1038000165 adresinden 24.05.2017 tarihinde erişilmiştir.
Demir, S. ve Bozkurt, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 10(3), 850-860. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/view/5000037915/5000036773 adresinden 12.05.2017 tarihinde erişilmiştir.
Doğan, Y. (2009). Konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlik önerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (1), 185-204. http://www.tebd.gazi.edu.tr/index.php/tebd/article/view/264/247 adresinden 20.04.2017 tarihinde erişilmiştir.
Dreon, O., Kerper, R. M. & Landis, J. (2011). Digital storytelling: A tool for teaching and learning in the youtube generation. Middle School Journal, 42(5), 4-9. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ934075.pdf adresinden 02.05.2017 tarihinde erişilmiştir.
Foley, M.L. (2013). Digital storytelling in primary-grade classrooms. Unpublished Doctoral Dissertation, Arizona State University, Pheonix.
Green, M.R. (2011). Teaching the writing process through digital storytelling in pre-service education. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Texas, Texas.
Gregori-Signes, C. (2014). Digital storytelling and multimodal literacy in education. PORTA LINGUARUM, 22, 237-250. http://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero22/16 Carmen Gregori.pdf adresinden 19.04.2017 tarihinde erişilmiştir .
Hani, M. (2014). Using dijital story projects to help students improve in reading and writing. Reading Improvement, 1, 20-26.
Hett, K. (2012). Technology-supported literacy in the classroom: Using audiobooks and digital storytelling to enhance literacy instruction. Illinois Reading Council Journal, 40(3), 3-13.
Hughes, J. E. (2005). The role of teacher knowledge and learning experiences in forming technology-integrated pedagogy. Journal of Technology and Teacher Education, 13(2), 277-302.
Husband, T. (2014). Using digital storytelling to develop 21st century skills and literacies in early childhood teacher education. http://sotl.illinoisstate.edu/downloads/gauisus/HusbandVolume2.pdf adresinden 10.06.2016 tarihinde erişilmiştir.
ISTE. (2000). National educational technology standards for teachers. Eugene, OR.
Kahraman, Ö. (2013). Dijital hikâyecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi. Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
Karasakaloğlu, N., ve Bulut, B. (2012). Kurmaca metinlerin eleştirel okuma becerisini geliştirme aracı olarak kullanılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 95-109. http://dergipark.gov.tr/deubefd/issue/25117/265208 adresinden 12.04.2017 tarihinde erişilmiştir.
Kim, S. (2014). Developing autonomous learning for oral proficiency using digital storytelling. Language Learning and Technology, 18(2), 20-35. http://llt.msu.edu/issues/june2014/action1.pdf adresinden 15.04.2017 tarihinde erişilmiştir.
Koehler, M. J., Mishra, P. & Yahya, K. (2007). Tracing the development of teacher knowledge in a design seminar: Integrating content, pedagogy and technology. Computers & Education, 49(3), 740–762. Doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.11.012
Kurudayıoğlu, M. ve Bal, M. (2014). Ana dili eğitiminde dijital hikâye anlatımlarının kullanımı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 74-95. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/sakaefd/article/view/5000071268/5000106209 adresinden 14.12.2016 tarihinde erişilmiştir.
Lee, L. (2014). Digital news stories: Building language learners' content knowledge and speaking skills. Foreign Language Annals. 47(2), 338-356. Doi:http://dx.doi.org/10.1111/flan.12084
McDrury, J. & Alterio, M. (2003) Learning through storytelling in Higher Education: Using reflection and experience to improve learning. London: Kogan Page.
Mello, R. (2001). The power of storytelling: How oral narrative influences children’s relationships in classrooms. International Journal of Education and the Arts. 2(1). http://www.ijea.org/v2n1/ adresinden 12.01.2017 tarihinde erişilmiştir.
Michalski, P., Hodges D. & Banister S. (2005). Digital storytelling in the middle childhood special education classroom: A teacher’s story of adaptations. Teaching Exceptional Children Plus, 1(4). https://www.bgsu.edu/content/dam/BGSU/education/teaching-and-learning/gear-up/documents/digital-storytelling-in-the-middle-childhood.pdf adresinden 03.02.2017 tarihinde erişilmiştir.
MEB. (2013). Fatih Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/index.php adresinden 14.03.2017 tarihinde erişilmiştir.
Ohler, J. (2013). Digital storytelling in the classroom: New media pathways to literacy, learning, and creativity. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Onan, B. (2013). Dil eğitiminin temel kavramları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Pea, R. D. (1985). Integration human and computer intelligence. New Directions for Child and Adolescent Development, 28, 75-96.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 2: Do they really think differently? On the Horizon(MCB University Press), 9(6), 1-6. http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf adresinden 02.01.2017 tarihinde erişilmiştir.
Reinders, H. (2011). Digital storytelling in the language classroom. ELTWO Journal, 3, 1–9.
Reinking, D. (1997). Me and my hypertext: A multiple digression analysis of technology and literacy (sic). The Reading Teacher, 50, 626-643.
Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: a powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 47(3), 220–228. Doi: 10.1080/00405840802153916
Rossiter, M. & Garcia, P. A. (2010). Digital storytelling: A new player on the narrative field. New Directions for Adult and Continuing Education (126), 37–48. Doi:http://dx.doi.org/10.1002/ace.370
Saunders, J.M. (2014). Where writing happens: Elevating student writing and developing voice through digital storytelling. Teaching/Writing: The Journal of Writing Teacher Education, 3(1), 61-70. http://iejee.com/index/makale/307/the-effect-of-digital-storytelling-in-improving-the-third-graders-writing-skills adresinden 05.02.2017 tarihinde erişilmiştir.
Skinner, E., & Hagood, M. C. (2008). Developing literate identities with English language learners through digital storytelling: The Reading Matrix. An International Online Journal, 8(2), 12-38. http://www.readingmatrix.com/articles/skinner_hagood/article.pdf adresinden 15.02.2017 tarihinde erişilmiştir.
Sylvester, R. & Greenidge, W. L. (2009). Digital storytelling: Extending the potential for struggling writers. The Reading Teacher, 63(4), 284-295. Doi: http://dx.doi.org/10.1598/RT.63.4.3
Tatum, M. (2009). Digital storytelling as a cultural-historical activity: Effects on information text comprehension. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Miami.
Thesen, A. & Kara-Soteriou, J. (2011). Using digital storytelling to unlock student potential. New England Reading Association Journal, 46(2), 93-100. http://litr630.weebly.com/uploads/6/4/7/9/6479633/thesen_digital_story.pdf adresinden 03.03.2017 tarihinde erişilmiştir.
Ünlüoğlu, C. ve Temizkan, M. (2015). Görsel destekli yazma etkinliklerinin öğrencilerin yazma başarılarına ve yazmaya yönelik görüşlerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
Voogt, J., Tilya, F. & van den Akker, J. (2009). Science teacher learning for MBL-supported student-centered science education in the context of secondary education in Tanzania. Journal of Science and Education and Technology, 18, 429-428. Doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10956-009-9160-8.
Watson, W.R., Watson, S.L. & Reigeluth, C.M. (2012). A systemic integration of technology for new-paradigm education. Educational Technology, 52(5), 25-29.
Yang, Y-T. C. Ve Wu, W-C. I. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation: A year-long experimental study. Computers & Education, 59 (2), 339-352. Doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2011.12.012
Yoon, T. (2013). Are you digitized? Ways to provide motivation for ELLs using digital stroytelling. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 2(1), 25-34. Doi: http://dx.doi.org/10.5861/ijrset.2012.204.
Yüksel, P. (2011). Using digital storytelling in early childhood education a phenomenological study of teachers’ experiences. Unpublished Doctoral Dissertation, The Middle East Technical University Graduate School of Natural and Applied Sciences, Ankara.