Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ODYOLOJİ ALANINDA EĞİTİM AMAÇLI BİR BİLGİSAYAR TABANLI SİMÜLASYONUN GELİŞTİRİLMESİ: BİR PİLOT ÇALIŞMA

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 95 - 116, 31.01.2020
https://doi.org/10.17943/etku.608420

Öz

Bu çalışmanın amacı, Odyoloji lisans
öğrencilerinin tanısal muhakemem yeteneklerini iyileştirmek amacıyla farklı
vaka senaryoları sunan bir bilgisayar tabanlı simülasyon programı
geliştirmektir. Simulody programı, odyoloji alanında uzman dört odyologtan uzman
görüşü alınarak geliştirilmiştir. Program, pilot çalışma için bilgisayar
ortamına aktarılan bir vaka senaryosu içermektedir. 10 4. sınıf lisans
öğrencisi ile yapılan pilot uygulama Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Fakültesi Odyoloji Bölümü’nde gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, Simülasyon
Kullanıcı Değerlendirme Formu’nu kullanarak programı değerlendirmişlerdir.
Uygulama esnasında tutulan süre kaydı ve gözlemci notları ile birlikte Simulody
log verisi üzerinden katılımcı verileri analiz edilmiştir. Cinsiyete göre her bir
adımdaki süre, toplam kullanım süresi ve toplam hata sayısındaki farklılıklar
Mann-Whitney U testi ile analiz edildiğinde, kadın ve erkek kullanıcılar
arasında istatistiksel anlamlı bir fark elde edilmemiştir. Bilgisayar kullanma
becerilerine göre katılımcıların her bir adımda geçirdikleri süreler arasında
da istatiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır. Sonuç olarak, Simulody
kullanım açısından cinsiyetler arasında herhangi bir avantaj sağlamamaktadır.
Örneklemin cevap paternlerinde genel olarak (%80) önceki bilgiyi hatırlamaya
yönelik döngüsellik gözlemlenmiştir. Bilgi hatırlamaya yönelik döngüselliğin
belirli basamaklarda yoğunlaşması, simülasyon içerisindeki geçiş linklerinin
sorun yarattığına işaret etmektedir. Teorik bilginin ve klinik becerilerin
sınanması, kullanıcıların Simulody’nin eğitimleri için faydalı bir simülasyon
programı olarak değerlendirilmesi ile sonuçlanmıştır. Bir prototip olan
Simulody programının, içerisindeki vaka sayısı arttırılarak ve gerekli
iyileştirmeler yapılarak Odyoloji öğrencilerine faydalı eğitsel bir araç haline
geleceği düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

Başkent Üniversitesi

Proje Numarası

KA18/373

Teşekkür

Bu çalışma Başkent Üniversitesi Tıp ve Sağlık Bilimleri Araştırma Kurulu tarafından onaylanmış (Proje no: KA18/373) ve Başkent Üniversitesi Araştırma Fonunca desteklenmiştir.

Kaynakça

  • Alanazi, A. A., Nicholson, N., Atcherson, S. R., Franklin, C. A., Nagaraj, N. K., Anders, M., & Smith-Olinde, L. (2017). Audiology students’ perception of hybrid simulation experiences: Qualitative evaluation of debriefing sessions. Journal of Early Hearing Detection and Intervention, 2(1), 12-28.
  • Alinier, G., Hunt, B., Gordon, R., & Harwood, C. (2005). Effectiveness of intermediate-fidelity simulation training technology in undergraduate nursing education. Journal of Advanced Nursing, 54(3), 359-369. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.03810.x
  • Blanch, D. C., Hall, J. A., Roter, D. L., & Frankel, R. M. (2008). Medical student gender and issues of confidence. Patient Education and Counseling. 72, 374-381. https://doi.org/10.1016/j.pec.2008.05.021
  • Cafferkey, A., Coyle, E., Greaney, D., Harte, S., Hayes, N., Langdon, M., … Burlacu, C.(2018). The college of anaesthetists of Ireland simulation training programme: A descriptive report and analysis of course participants’ feedback. Irish Journal of Medical Science 187, 1051-1056. https://doi.org/10.1007/s11845-018-1778-1
  • Cai, Z., Fan, X., & Du, J. (2017). Gender and attitudes toward technology use: A meta-analysis. Computers & Education, 105, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.11.003
  • Cant, R. P., & Cooper, S. J. (2010). Simulation-based learning in nurse education: Systematic review. Journal of Advanced Nursing, 66(1), 3-15. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2009.05240.x
  • Cook, D. A. (2014). How much evidence does it take? A cumulative meta-analysis of outcomes of simulation-based education. Medical Education, 48, 750-760. https://doi.org/10.1111/medu.12473
  • Cook, D. A., Hatala, R., Brydges, R., Zendejas, B., Szostek, J. H., Wang, A.T., … Hamstra, S. J. (2011). Technology-enhanced simulation for health professions education: A systematic review and meta-analysis. JAMA, 306(9), 978-988. https://doi.org/10.1001/jama.2011.1234
  • Dinsmore, B. F., Bohnert, C., & Preminger, J. E. (2013). Standardized patients in audiology: A proposal for a new method of evaluating clinical competence. J. Am. Acad. Audiol., 24(5), 372-392. https://doi.org/10.3766/jaaa.24.5.5
  • Dubovi, I., Levy, S. T., & Dagan, E. (2018). Situated simulation-based learning environment to ımprove proportional reasoning in nursing students. International Journal of Science and Mathematics Education, 16(8), 1521-1539. https://doi.org/10.1007/s10763-017-9842-2)
  • Duff, E. D., Miller, L., & Bruce, J. (2016). Online virtual simulation and diagnostic reasoning: A scoping review. Clinical Simulation in Nursing, 12, 377-384. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2016.04.001
  • Dzulkarnain, A. A. A., Rahmat, S., Mohd, N. P., & Badzis, M. (2017). Towards developing high-fidelity simulated learning environment training modules in audiology. The Medical Journal of Malaysia, 72(1), 37-45. PMID: 28255138
  • Dzulkarnain, A. A. A., Wan Mhd Pandi, W. M., Rahmat, S., & Zakaria, N. A. (2015). Simulated learning environment (SLE) in audiology education: A systematic review. International Journal of Audiology, 54(12), 881-888. https://doi.org/10.3109/14992027.2015.1055840
  • Dzulkarnain, A. A. A., Wan Mhd Pandi, W. M., Wilson, W. J., Bradley, A. P., & Sapian, F. (2014). A preliminary investigation into the use of an auditory brainstem response (ABR) simulator for training audiology students in waveform analysis. International Journal of Audiology, 53(8), 514-521. https://doi.org/10.3109/14992027.2014.897763
  • Gaba, D. M. (2007). The future vision of simulation in healthcare. Simulation in Healthcare, 2(2), 126-135. https://doi.org/10.1136/qhc.13.suppl_1.i2
  • Grant, V. J., Robinson, T., Catena, H., Eppich, W., & Cheng, A. (2018). Difficult debriefing situations: A toolbox for simulation educators. Medical Teacher, 40(7), 703-712. https://doi.org/10.1080/0142159X.2018.1468558
  • Heitz, A. (2013). Improving clinical education through the use of virtual patient-based computer simulations. Yayınlanmamış doktora tezi. University of Canterbury, New Zealand.
  • Howland, S. C. (2012). Immersive education: Virtual reality in clinical audiology: A pilot study of the effectiveness of a new patient simulator program on audiology students’ performance on case history tasks. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. University of Canterbury, New Zealand.
  • Hughes, J., Wilson, W. J., MacBean, N., & Hill, A. E. (2016). Simulated patients versus seminars to train case history and feedback skills in audiology students: A randomized controlled trial. International Journal of Audiology, 55(12), 758-764. https://doi.org/10.1080/14992027.2016.1210829
  • Issenberg, S. B., Gordon, M. S., Gordon, D.L., Safford, R. E., & Hart, I. R. (2001). Simulation and new learning technologies. Medical Teacher, 23(1), 16-23. https://doi.org/10.1080/01421590020007324
  • Issenberg, S. B., Mcgaghie, W. C., Petrusa, E. R., Gordon, D. L., & Scalese, R. J. (2005). Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review. Medical Teacher, 27(1), 10-28. https://doi.org/10.1080/01421590500046924
  • Kaf, W. A., Masterson, C. G., Dion, N., Berg, S. L., & Abdelhakiem, M. K. (2013). Optimizing otoscopy competency in students through supplementary otoscopy training. J. Am. Acad. Audiol., 24(9), 859-866. https://doi.org/10.3766/jaaa.24.9.9.
  • Kneebone, R. L., Scott, W., Darzi, A., & Horrocks, M. (2004). Simulation and clinical practice: Strengthening the relationship. Medical Education, 38(10), 1095-1102. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2004.01959.x
  • Maran, N. J., & Glavin, R. J. (2003). Low-to high-fidelity simulation – a continuum of medical education? Medical Education, 37(1), 22-28. PMID: 14641635.
  • Naeve-Velguth, S., Christensen, S. A., & Woods, S. (2013). Simulated patients in audiology education: Student reports. J. Am. Acad. Audiol., 24(8), 740-746. https://doi.org/10.3766/jaaa.24.8.10
  • Nakayama, N., Arakawa, N., Ejiri, H., Matsuda, R., & Makino, T. (2018). Heart rate variability can clarify students’ level of stress during nursing simulation. PloS One, 13(4), 1-12. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0195280
  • Sanderson, E. A. (2013). Evaluating the use of a virtual reality patient simulator as an educational tool in an audiological setting. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. University of Canterbury, New Zealand.
  • Wilson, W. J., Hill, A., Hughes, J., Sher, A., & Laplante-Levesque, A. (2010). Student audiologists' impressions of a simulation training program. Australian and New Zealand Journal of Audiology, 32(1), 19-30. https://doi.org/10.1375/audi.32.1.19
  • Yunoki, K., & Sakai, T. (2018). The role of simulation training in anesthesiology resident education. Journal of Anesthesia, 32, 425-433. https://doi.org/10.1007/s00540-018-2483-y
  • Zıv, A., Small, S.D., & Wolpe, P.R. (2000). Patient safety and simulation-based medical education. Medical Teacher, 22(5), 489-495. https://doi.org/10.1080/01421590050110777
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kübra Özmen 0000-0001-7838-8314

Abdullah Sunar Bu kişi benim 0000-0003-3727-6695

Beyza Nur Küçük 0000-0001-5732-1137

Besim Turab Avan Bu kişi benim 0000-0002-4132-5392

Proje Numarası KA18/373
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özmen, K., Sunar, A., Küçük, B. N., Avan, B. T. (2020). ODYOLOJİ ALANINDA EĞİTİM AMAÇLI BİR BİLGİSAYAR TABANLI SİMÜLASYONUN GELİŞTİRİLMESİ: BİR PİLOT ÇALIŞMA. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 10(1), 95-116. https://doi.org/10.17943/etku.608420