In this study, it is aimed to reveal the general trends of the researches conducted within the scope of The Community of Inquiry (CoI) Model in Turkey. For this purpose, researches obtained from different databases and journals were examined using content analysis technique. While the studies are included in the scope of the research; It was required to be studied within the scope of The Community of Inquiry (CoI) Model, to be conducted in Turkey and to be accessible to the full text. The titles, abstracts and keywords of the articles, theses and conference proceedings obtained as a result of the search were examined and 61 studies carried out between 1999-2022 in accordance with the purpose of the study were included in the scope of the research. According to the results of the research, it was identified that the most articles were published, the most researched variables were the Community of Inquiry (CoI) components, and the other widely researched variables were academic success, satisfaction, motivation and perceived learning. Among the other results are that mixed and quantitative methods are mostly preferred in researches, researches are mostly carried out at undergraduate level, and there is a limited number of studies conducted at the basic education level and with faculty members.
community of inquiry model cognitive presence teaching presence social presence content analysis
Bu araştırmada Türkiye’de sorgulama topluluğu modeli kapsamında yapılan araştırmaların genel eğilimlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda farklı veri tabanları ve dergilerden ulaşılan çalışmalar içerik analizi tekniği kullanılarak incelenmiştir. Çalışmalar araştırma kapsamına dahil edilirken; STM kapsamında yapılmış olma, Türkiye’de gerçekleştirilme ve tam metnine ulaşılabilir olma şartları aranmıştır. Tarama sonucunda elde edilen makale, tez ve bildirilerin başlık, özet ve anahtar kelimeleri incelenmiş, çalışmanın amacına uygun olarak 1999-2022 yılları arasında gerçekleştirilen 61 çalışma araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre en çok makale türünde yayın gerçekleştiği, en çok araştırılan değişkenlerin sorgulama topluluğu bileşenleri, yaygın olarak araştırılan diğer değişkenlerin ise akademik başarı, memnuniyet, motivasyon ve algılanan öğrenme olduğu görülmüştür. Araştırmalarda çoğunlukla karma ve nicel yöntemin tercih edildiği, araştırmaların çoğunlukla lisans düzeyinde gerçekleştiği, temel eğitim seviyesinde ve öğretim üyeleri ile gerçekleştirilen çalışmaların sınırlı sayıda sonuçlar arasında yer almaktadır.
sorgulama topluluğu modeli bilişsel buradalık öğretimsel buradalık sosyal buradalık içerik analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2 |