Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bartok’un Saygun Üzerindeki Etkileri: İşbirliği ve Müzikal Dönüşüm

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 56 - 76, 30.06.2020

Öz

Bu çalışma, Türk besteci Ahmet Adnan Saygun ile Macar besteci, piyanist
ve etnomüzikolog Bela Bartok arasındaki ilişkiyi ve Macar bestecinin 1936
tarihinde Anadolu’da gerçekleştirdiği saha çalısması öncesi ve sonrası bu
besteciler arasında gelişen işbirliğinin önemini ve özel durumunu göstermeyi
amaçlamaktadır. Bu ilişki, özellikle arastırma gezisi pratiği ve uygulaması
açısından büyük önem taşımaktadır. Her ne kadar hem Saygun, hem
de Bartok klasik Batı müziği bestecileri olarak tanınıyor olsalar da, etnomüzikoloji çalısmaları her iki bestecinin de yaratıcılığını çok derinden etkilemiştir
ve bu derin etkileşim nedeniyle her iki besteci de gerçek anlamda
çift müziklidir.
Bu iki bestecinin Anadolu saha çalısmaları bulguları, tam 40 yıl sonra aynı
yıl basılmıstır ve bu kitaplar, yazarlarının müzik/kültür malzemesine karşı
olan estetik, ulusalcı ve pedagojik yaklaşımlarını göstermesi sebebiyle son
derece önemlidir. Böylelikle, bu çalışma esas olarak üç konuya odaklanmıştır:
bu iki besteci/araştırmacının ulusalcılığın en yuksek noktasında gerçekleştirdikleri
işbirliğine olan yaklaşımları ve bu işbirliğinin tarihsel sebeplerinin
yanı sıra, halk müziğinin ulusal müziğe dönüşümü yolunda takip
edilen metotlar ve süreçlerle beraber, Bela Bartok’un Ahmet Adnan
Saygun üzerindeki derin etkilerinin izlerini sürmeyi amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Aji, J. (2011). In the Footsteps of Bartok: Folk Influences in the Solo Piano Music of Ahmet Adnan Saygun. Baltimore: The Peabody Institute of the John Hopkins University.
  • Akdil, S. (1987). Besteci Ahmet Adnan Saygun. In T. Gogus, Ahmet Adnan Saygun Semineri Bildirileri (pp. 25-27). Izmir: Izmir Filarmoni Dernegi Yayinlari.
  • Anderson, B. (1983). Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism . London: Verso.
  • Aracı, E. (2001). Ahmet Adnan Saygun Dogu Batı Arasi Muzik Koprusu. Istanbul: Yapi Kredi Kultur Sanat Yayincilik.
  • Bartok, B. (1976). Turkish Folk Music form Asia Minor. Princeton and London: Princeton University Press.
  • Bartok, B. (1998). The Influence of Peasant Music on Modern Music. In B. C. Elliot Schwartz, Contemporary Composers on Contemporary Music (pp. 72- 79). New York: Da Capo Press.
  • Bartok, B., & Suchoff, B. (1997). Bela Bartok Studies in Ethnomusicology. Lincoln: Unoversity of Nebraska Press.
  • Curtis, B. (2008). Music Makes Nation: Nationalist Composers and Nation Building in Nineteenth-Century Europe. Amherst, NY: Cambria Press.
  • Gazimihal, M. R. (1928). Anadolu Türküleri ve Musikî İstikbâlimiz. İstanbul: Maarif Matbaası.
  • Gazimihal, M. R. (1929). Şarkî Anadolu Türkü ve Oyunları, İstanbul Konservatuvarı Neşriyatından Kitap: 2. İstanbul : Evkaf Matbaası.
  • Gazimihal, M. R. (1936). Türk Halk Musikilerinin Tonal Hususiyetleri Meselesi

Bartok’s Influence on Saygun: Collaboration and Transmutations

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 56 - 76, 30.06.2020

Öz

This paper aims to show the significance and the idiosyncrasies of the collaboration
between Turkish composer Ahmet Adnan Saygun and Hungarian
composer, pianist, and ethnomusicologist Bela Bartok during and after
Bartok’s Anatolian field trip in 1936. This exchange was particularly important
because of the praxis of theory and fieldwork. Although both Saygun
and Bartok were known for their Western art music compositions, ethnomusicological
studies profoundly impacted their creativity; thus, they
were truly bi-musical.
Their fieldtrip findings, both published at the same time—40 years later,
are important documents in terms of their authors’ aesthetic, national, and
educational attitude towards the musical/cultural material. Thus, this paper
traces their historical motives and approaches to the collaborations in the
midst of heightened nationalism; it also shows the methods and the process
of the transmutation of peasant music to national music; and ultimately the
paper attempts to substantiate the profound effect Bartok had on Saygun.

Kaynakça

  • Aji, J. (2011). In the Footsteps of Bartok: Folk Influences in the Solo Piano Music of Ahmet Adnan Saygun. Baltimore: The Peabody Institute of the John Hopkins University.
  • Akdil, S. (1987). Besteci Ahmet Adnan Saygun. In T. Gogus, Ahmet Adnan Saygun Semineri Bildirileri (pp. 25-27). Izmir: Izmir Filarmoni Dernegi Yayinlari.
  • Anderson, B. (1983). Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism . London: Verso.
  • Aracı, E. (2001). Ahmet Adnan Saygun Dogu Batı Arasi Muzik Koprusu. Istanbul: Yapi Kredi Kultur Sanat Yayincilik.
  • Bartok, B. (1976). Turkish Folk Music form Asia Minor. Princeton and London: Princeton University Press.
  • Bartok, B. (1998). The Influence of Peasant Music on Modern Music. In B. C. Elliot Schwartz, Contemporary Composers on Contemporary Music (pp. 72- 79). New York: Da Capo Press.
  • Bartok, B., & Suchoff, B. (1997). Bela Bartok Studies in Ethnomusicology. Lincoln: Unoversity of Nebraska Press.
  • Curtis, B. (2008). Music Makes Nation: Nationalist Composers and Nation Building in Nineteenth-Century Europe. Amherst, NY: Cambria Press.
  • Gazimihal, M. R. (1928). Anadolu Türküleri ve Musikî İstikbâlimiz. İstanbul: Maarif Matbaası.
  • Gazimihal, M. R. (1929). Şarkî Anadolu Türkü ve Oyunları, İstanbul Konservatuvarı Neşriyatından Kitap: 2. İstanbul : Evkaf Matbaası.
  • Gazimihal, M. R. (1936). Türk Halk Musikilerinin Tonal Hususiyetleri Meselesi
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar, Müzik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özgecan Karadağlı

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karadağlı, Ö. (2020). Bartok’un Saygun Üzerindeki Etkileri: İşbirliği ve Müzikal Dönüşüm. Etnomüzikoloji Dergisi, 3(1), 56-76.