This study aimed to evaluate trust in the healthcare system in a multidimensional manner during the COVID-19 pandemic. The study was a descriptive cross-sectional study. Individuals between the ages of 18 and 65 living in Bandırma constituted the population of the study, and 393 participants who willingly consented formed the sample. The “Multidimensional Trust in Health Care Systems Scale” and the “Personal Information Form” served as data collection tools. The statistical evaluation involved using NCSS 2007, and Cronbach's alpha coefficient of the scale was calculated to be 0.908. According to the research findings, there was a moderate level of trust in the healthcare system during the COVID-19 pandemic. Participants who had never experienced the coronavirus comprised 61.3%, and among them, 89.8% received the COVID-19 vaccine. It was determined that the statistically significant difference between the trust level of the person/institution that covers the health care costs according to the age group. The confidence level of the 18–25 young age group was more significant than the 26–45 older age group. There was also a statistically significant difference between the trust level of the person/institution that covers the health care costs according to the education level, and the trust level of the associate and undergraduate graduates is higher than the secondary school graduates. In line with the results of the study, participants without chronic diseases had a higher trust level compared to those with chronic diseases. It is advisable to measure the level of trust in the healthcare system during the pandemic and to formulate policies, particularly by identifying the factors influencing the low level of trust.
Bu çalışmada coğrafi işaretli ürünlere yönelik tutumun destinasyon imajı ve tekrar satın alma niyetine olan etkisi incelenmiştir. Bunun yanı sıra çalışmada destinasyon imajının tekrar satın alma niyetine etkisi de ele alınmıştır. Karma yöntemli bu araştırmanın nicel verileri ilişkisel tarama modeli kullanılarak elde edilirken, nitel verileri ise durum çalışması deseni kullanılarak elde edilmiştir. Nicel boyutta çalışma evreni 2022 yılında Kars’ı ziyaret eden 1272 kişiden oluşmaktadır. Çalışmanın nitel boyutunda 12 katılımcı ile görüşme yürütülmüştür. Araştırmanın nicel verileri “Coğrafi İşaretli Ürünlere Yönelik Tutum Ölçeği”, “Destinasyon İmajı Ölçeği” ve “Tekrar Satın Alma Niyeti Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmada kullanılan nitel veri toplama aracı ise yarı yapılandırılmış görüşme formudur. Çalışma sonucunda coğrafi işaretli ürünlere yönelik tutum, destinasyon imajı ve tekrar satın alma niyeti arasında pozitif yönlü anlamlı düşük-orta düzey ilişkiler tespit edilmiştir. Bunun yanında coğrafi işaretli ürünlere yönelik tutumun destinasyon imajı üzerinde ve tekrar satın alma niyeti üzerinde pozitif yönlü bir etkiye sahip olduğu; destinasyon imajının tekrar satın alma niyeti üzerinde pozitif yönlü bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma sonuçları değerlendirilerek çeşitli öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | January 30, 2024 |
Publication Date | January 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |