At the present day, the
future security environment is tried be defined throughout the world by
requisitioning the sense of security. In the new security environment that the
concept of threat and thought patterns have changed and the treat is qualified
as disseminating, complicated and uncertain, the law enforcement agencies
should prepare themselves to the necessities of the subject environment with a
new viewpoint. In the same manner, some new understandings concerning the
training area are in question and it’s evaluated that reflection of these
understandings on the law enforcement area would contribute considerably to the
training of the personnel that are eligible for the necessities of the new
environment.
According to the new
understanding based on the training of the individual; dependency on the
person, place and time is decreasing and the use of knowledge and generating
new knowledge from that all done instead of conveying the knowledge has been
gaining importance. In this understanding, the role of the trainer is also
questioned and he/she is demanded to individualize the trainees, compel the
students intellectually and force them to think, made them gain critical way of
thinking by reasoning and direct them to correlate the ideas and phenomenon in
a different way so as to make them establish cause and effect relation.
In the recent environment
a new and different type of war, which removes the borders between the
goverment officials and the civilian and has uncertain front, has emerged
beyond the traditional war. In this environment the systems, that cannot reveal
the ambition and creativity of their personnel and bring out their best, fail.
Also the leaders that will command this conflict are supposed to be trained as
the leaders that have learned to learn and comprehended the information
operations, which can take and implement the decisions that are appropriate to
the environment by evaluating the cases rapidly by themselves when
required.
Günümüzde tüm dünyada güvenlik anlayışı yeniden sorgulanarak, geleceğin
güvenlik ortamı tanımlanmaya çalışılmaktadır. Tehdit kavramı ve düşünce
kalıplarının değişmesi ve tehdidin yayılması sonucunda karmaşıklık ve
belirsizlik olarak nitelendirilen yeni güvenlik ortamında, kolluk kuvvetlerinin
de kendilerini yeni bir bakış açısıyla bu ortamın gereklerine göre
hazırlamaları gerekmektedir. Aynı şekilde eğitim alanında da birtakım yeni
anlayışlar söz konusudur. Bu yeni anlayışların kolluk eğitimine yansıtılması,
yeni ortamın gereklerine uygun personelin eğitimine önemli ölçüde katkıda
bulunacaktır.
Bireyin eğitilmesine yönelik ortaya çıkan yeni anlayışa göre, eğitimde
kişi, yer ve zamana bağlılık azalmakta, bilgiyi aktarmaktan ziyade, onu
kullanarak yeni bilgiler üretme son derece önem kazanmaktadır. Bu anlayışta
öğretenin rolü de sorgulanmakta, ondan öğrencileri bireyselleştirmesi,
öğrenciyi zihinsel açıdan zorlaması, düşünmeye sevk etmesi, akıl yürüterek
eleştirel düşünme tarzı kazandırması, neden sonuç ilişkileri kurduracak şekilde
düşünce ve olguları farklı şekilde ilişkilendirmeye yöneltmesi istenilmektedir.
Geleneksel savaşın ötesinde cephesi belli olmayan, siviller ve devlet
görevlileri arasındaki sınırları ortadan kaldıran yeni ve değişik bir savaş türünün
ortaya çıktığı günümüz ortamında, çalışanlardaki tutku ve yaratıcılığı ve
verebileceklerinin en iyisini ortaya çıkaramayan sistemler başarısız
olmaktadır. Gelecekteki çatışma ortamlarını yürütecek liderlerin de, belirtilen
yeni bakış açısına uygun olarak, öğrenmeyi öğrenmiş, bilgi harekâtını kavrayan,
kendi kendine hızlı bir şekilde olayları değerlendirip gerektiğinde yeni ortama
uygun kararları alabilen ve uygulayabilen liderler olarak yetiştirilmesi
gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 5 |