Entrepreneurship, which
has increased its importance from past to present, continues to increase its
vitality in terms of individual's contributing to the economy of its country
and creating new employment areas. For this reason, entrepreneurship is one of
the main factors in developing innovative ideas and economic growth in the
competitive environment of the countries. As a result of the studies, it is
revealed that education is as important as heredity and economic condition of
the individuals in entrepreneurship. Universities are the main institutions
where such education is given on the basis of raising potential entrepreneurs.
In this context, it is necessary to emphasize the importance of
entrepreneurship education by assuming that university students are potential
entrepreneur candidates. The aim of this study is to determine the level of
entrepreneurship of the students in the faculties of sports sciences, which can
become investors and entrepreneurs in the growing sports industry. For this
purpose, the level of entrepreneurship of senior students studying in the faculties
of sports sciences in Erzurum Atatürk University, Bayburt University, and
Erzincan Binali Yıldırım University on the basis of some demographic variables
was measured with the “University Students Entrepreneurship Scale” developed by
Yılmaz and Sümbül (2009). In the analysis, it was observed that the
entrepreneurship scores of the students were at the level of "high"
in terms of gender, university, and other variables.
Geçmişten
günümüze kadar olan süreçte önemini gün geçtikçe arttıran girişimcilik, bireyin
bulunduğu ülke ekonomisine katkıda bulunması, yeni istihdam alanlarını
yaratması açısından önemini korumaya artarak devam etmektedir. Bu nedenle
ülkelerin artan rekabet ortamında yenilikçi fikirleri ortaya koymada ve
ekonomik büyüme sağlamada girişimcilik temel faktörlerden biri olarak karşımıza
çıkmaktadır. Yapılan araştırmalar sonucunda girişimcilikte
bireyin kalıtım ve ekonomik durum kadar aldığı eğitiminde önemli olduğu
sonuçları ortaya çıkmıştır. Potansiyel birer girişimci yetiştirme bazında
üniversiteler bu eğitimlerin verildiği başlıca kurumlardır. Bu bağlamda
üniversite öğrencilerinin birer girişimci adayı oldukları varsayımı ile
girişimcilik eğitimi almalarındaki önem üzerinde durmak gerekmektedir. Bu
çalışmanın da amacı her geçen gün büyüme gösteren spor endüstri sektöründe
birer yatırımcı ve girişimci olabilecek spor bilimleri fakültelerindeki
öğrencilerin girişimcilik düzeylerinin tespitidir. Bu amaçla Erzurum Atatürk
Üniversitesi, Bayburt Üniversitesi ve Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi
spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin bazı
demografik değişkenler bazında girişimcilik düzeyleri Yılmaz ve Sümbül (2009)
tarafından geliştirilen “Üniversite Öğrencileri Girişimcilik Ölçeği” anketi ile
ölçülmüştür. Yapılan analizlerde spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin
girişimcilik düzeylerinin cinsiyet, üniversite ve genel olarak yüksek
girişimcilik düzeyinde oldukları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 9 |