Bu çalışma, Ahıska Türklerinin ana vatanları olan günümüz Gürcistan’daki Ahıska’ya (Samtshe-Cavahetya olarak bilinen) geri dönüş sürecinde Avrupa Konseyi’nin rolünü değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Ahıska Türkleri 1944 yılında Joseph Stalin’in emriyle Orta Asya’ya sürülmüştür. Sovyet dönemi boyunca Ahıska Türklerinin ana vatanlarına geri dönme girişimleri Sovyet makamları tarafından engellenmiştir. Sovyetler Birliği’nin 1991’de dağılmasından sonra bağımsızlığını yeni kazanan Gürcistan, birçok başkanlık kararnamesi yayınlamasına rağmen çeşitli nedenlerden dolayı geri dönüş sürecini organize etmeyi başaramamıştır. Gürcistan’ın 1999 yılında Avrupa Konseyi’ne şartlı üye olması, Ahıska Türklerinin ana vatana geri dönüş sürecinde bir dönüm noktası olmuş, şartlardan biri Gürcistan’ın Ahıska Türklerinin geri dönüşünü sağlamasını gerektirmiştir. Bu çalışma, Avrupa Konseyi’nin Gürcistan’ı 2007 Geri Dönüş Yasası’nı çıkarmaya teşvik etmede aktif bir rol oynamasına rağmen, yasanın uygulanmasını izlemede ve geri dönüş sürecindeki sorunların giderilmesi için Gürcistan’ı harekete geçirmede nispeten başarısız olduğunu savunmaktadır. Bu çalışma ayrıca, çok az sayıda Ahıska Türkünün geri dönüş sürecinden faydalanmış olmasına rağmen, Avrupa Konseyi’nin Gürcistan’ı bu süreci başarıyla tamamlamış ve Konsey’e katılırken üstlendiği taahhüt ve yükümlülükleri yerine getirmiş olarak gördüğünü iddia etmektedir.
This study aims to evaluate the role of the Council of Europe (CoE) in the repatriation process of the Meskhetian/Ahıska Turks to their homeland, Akhaltsikhe (named Samtskhe-Javakheti in Georgian), in modern Georgia. In 1944, Ahıska Turks were deported to Central Asia on the order of Joseph Stalin. Throughout the Soviet era, the attempts of Ahıska Turks to return to their homeland were prevented by the Soviet authorities. After the collapse of the Soviet Union in 1991, the newly independent Georgia did not succeed in organizing the repatriation process due to various reasons, despite the promulgation of several presidential decrees. The conditional membership of Georgia to the CoE in 1999 marked a turning point in the repatriation process of Ahıska Turks, as one of the conditions required Georgia to provide the repatriation of Ahıska Turks. This study argues that while the CoE played an active role in encouraging Georgia to enact the 2007 Repatriation Law, it relatively failed to monitor the implementation of the law and to move Georgia for addressing problems in the repatriation process. This study also claims that, although a very small number of Ahıska Turks have benefited from the repatriation process, the CoE appears to consider Georgia as having successfully completed this process and fulfilled the commitments and obligations it undertook upon joining the Council.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 29, 2025 |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | October 1, 2024 |
Acceptance Date | April 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 22 |