Nazi Almanyası, savaş ilan etmeksizin 22
Haziran 1941 tarihinde Sovyetler Birliği'ne saldırmıştı. Nazilerin
beklenilmeyen saldırısı üzerine, Sovyetler Birliği Nazi Almanyası Devlet
Başkanı Adolf Hitler'i hedef alan propaganda faaliyetlerine yönelmişti. Bu
süreçte Sovyetler Birliği, güldürü temelli bir duygusal çekicilik olan mizah
çekiciliğini Hitler karşıtı propaganda faaliyetlerinde etkili bir şekilde
kullanmaktaydı. Bu çalışmada, 2. Dünya Savaşı'nda Sovyetler Birliği'nin
Hitler'i konu alan propaganda posterleri mizah çekiciliği bağlamında
incelenmiştir. Bu amaçla All World Wars sitesi tarafından belirlenen Sovyet
propaganda posterleri içerisinden amaçlı örneklem metodu kullanılarak
belirlenen 7 propaganda posteri (Saldırmazlık Paktı, Moskova Seferi, Müttefik
Devletleri, Napolyon, 3. Yıl, Berlin, Nihai Son), kronolojik sırası itibariyle
nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel analiz yöntemi
kullanılarak ele alınmıştır. Posterler, İsviçreli Dil Bilimci Ferdinand de
Saussure'ün Göstergeler Modeli özelinde analiz edilmiştir. Elde edilen
bulgularda, Sovyetler propagandasının savaşın en başından itibaren mizahi
çekicilik üzerinden Hitler'i Sovyet toplumu nezdinde itibarsızlaştırarak, Kızıl
Ordu'nun Alman ordularına karşı büyük bir zafer kazanacağı algısının oluşmasını
amaçladığı ortaya çıkarılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2018 |
Submission Date | September 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 10 |