Bu çalışmada, değişen hasta talepleri karşısında hastane yöneticilerinin tutum ve davranışlarını belirlemek ve tespit edilen problemlere çözüm önerileri geliştirmek amaçlanmıştır.Sakarya’daki tüm kamu hastanelerini temsil ettiğine inanılan Sakarya İli Merkezi’ndeki mevcut dört kamu hastanesi örnek olarak seçilmiştir. Bu seçimde tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden “iradi örnekleme“ yöntemi ve örnek kütledeki yöneticilerin seçiminde tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Hastane yöneticileri ile ilgili bilgi toplamak amacı ile hazırlanan anket formu gözlem yönteminden de yararlanılarak doldurulmuştur. Veriler tablolarda sayı ve yüzde olarak sunulmuş, bazı sonuçlar istatistiksel açıdan Ki-kare ve “Z“ testleri ile değerlendirilmiştir. Tüketici (hasta) taleplerindeki değişikliklerin hastane yöneticilerini tanınmış hekim kadrosu istihdam etmeye ve tıbbi teknolojiyi yenilemeye yönelttiği tespit edilmiştir. Değişen hasta taleplerinin göreceli olarak gelir düzeyi, sosyal güvenlik kurumu, eğitim düzeyi, hastaların algıladığı sağlık durumu, kültürel özellikleri ve maliyet tarafından etkilendiği belirlenmiştir
In this study, ıt was aimed to determine the hospital administrators’ attitudes and behaviors according to the changed patient demands and to make solution proposals to the detected problems. The four public hospitals in the center of Sakarya Provience were selected as sample because ıt has been believed that they represented the all public hospitals in Sakarya. In this selection, the voluntary sampling method used from the nonrandom sampling methods. But, the random sampling method used to choose the hospital managers in the sample population. An inquiry form has been prapared to collect data from the hospital managers and these forms filled in by benefiting the observation method also. The data were presented as number and percent in tables and some results were statistically evaluated by chi-squareroot (À2)and “Z” tests. It was detected that, the changes in the consumer (patient) demands caused the hospital managers employee the well known physician staff and replace the advanced medical technology. It was determined that, the changed patient demands were relatively effected by the income level, the social insurance association, the education level, the patients’ perceived health situation, the cultural characteristics and the cost
Other ID | JA28YP44NV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2004 |
Submission Date | December 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 13 Issue: 3 |