Bu çalışma, Üniversite Sınavı’na hazırlanan öğrencilerin sahip oldukları çoklu zekâ profilini belirleyerek, bu zekâ profillerinin, lisede seçtikleri alanlar, ideallerindeki meslekleri kazanma durumları, öğrencilerin yaşam alanları ve mezuniyet durumlarına etkilerini ortaya çıkarmak ve bu bağlamda meslek seçimlerine yardımcı olmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya, 2008–2009 eğitim öğretim yılında Kayseri İli’nin Develi ve Yahyalı İlçeleri’ndeki Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı üç dershanede öğrenim görmekte olan öğrencilerden rastgele belirlenen 140 ÖSS (Öğrenci Seçme Sınavı) hazırlık öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerin çoklu zekâ alanlarını belirlemek amacıyla Çoklu Zekâ Anketi kullanılmıştır. Bu anket, bilgisayar ortamına aktarılarak öğrencilere onarlı gruplar şeklinde bilgisayar laboratuarında uygulanmıştır. ÖSS hazırlık öğrencilerinin bütün zekâ alanları gelişmiş olmakla beraber en baskın zekâ türünün mantıksal-matematiksel zekâ olduğu tespit edilmiştir. Mantıksal-matematiksel ve sosyal zekâ erkek öğrencilerde kızlara göre istatistiksel olarak anlamlı biçimde daha yüksek bulunmuştur. Öğrenciler lisede mezun oldukları alanlar açısından karşılaştırıldığında sayısal alandaki öğrencilerin, daha yüksek mantıksal-matematiksel zekâya sahip oldukları belirlenmiştir. Mezun durumdakiler ile lise son sınıftaki öğrenciler çoklu zekâları açısından karşılaştırıldığında ise mezun olanların daha yüksek sosyal zekâya sahip oldukları bulunmuştur. İdeallerindeki mesleği kazanma ve yaşam alanlarında (ev-yurt) ise çoklu zekâ profilleriyle ilişkili istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Sonuç olarak, çoklu zekâ profillerinin farklı cinsiyetlerde, alanlarda ve mezuniyet durumlarında önemli olduğu, meslek seçimlerinin doğru yapılabilmesi için, alan seçimlerinin (sayısal, sözel, eşit ağırlık, dil) 9. sınıfta çoklu zeka anket sonucuna göre uygulanmasının yararlı olacağı sonucuna varılmıştır
This study was conducted to determine the multiple intelligence profiles of the SSE (Student Selection Examination) candidates and to show the effects on these intelligence profiles of the areas chosen in high school, the status of the attainment of their target professions, living spaces of the students and the status of their graduation and help the sttudents with their profession selections. In the spring semester of the academic year 2008-2009, randomly chosen 140 male high school students and high school graduates from three different training centers associated with the Ministry of National Education in Develi and Yahyalı towns of Kayseri participated to the research. In order to determine the multiple intelligence profiles of the students, the Multiple Intelligence Test was used. This test was adapted to the computer environment and was applied to the student groups of ten in the computer laboratory. It was observed that all the intelligence areas of the SSE candidates ZHUH DGYDQFHG EHVLGHV WKH PRVW GRPLQDQW LQWHOOLJHQFH W\SH was logical-mathematical intelligence. Logical-mathematical intelligence and social intelligence were observed to be statistically significantly higher for the male students than the female students. When the areas from which the students have graduated in high school were compared, the students from quantitative sections had higher mathematical-logical intelligence. When the multiple intelligences of the high school graduates and the senior high school students were compared, it was found that the graduates had higher social intelligence. No statistically significant difference was found when the status of the attainment of the students’ target professions and the living spaces (home/dormitory) were considered. It was concluded that multiple intelligence profiles were important in different genders, areas and JUDGXDWLRQ VWDWXV DQG DUHD FKRLFHV TXDQWLWDWLYH HTXDOO\ weighted, verbal, foreign language) at 9th grade should be made based on the multiple intelligence test results in order to make proper profession selections
Other ID | JA23MP72UT |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2011 |
Submission Date | March 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 20 Issue: 1 |